reklama

Atlas Mrakov je filmovým Proustom: Novátorským i strhujúcim

Nestáva sa často, aby divácky vďačné filmy boli tak kladné hodnotené aj kritikou. A stáva sa len minimálne a len párkrát za desaťročie, aby sa film stal základom pre definíciu úplne iného filmového jazyka.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu
(zdroj: www.hancinema.net)

Pokiaľ by sme sa snažili nájsť nejaký podobný film, ako je Atlas Mrakov, tak pravdepodobne by sme pohoreli. Babel, typovo možno podobný film, splieta svoju naráciu do siete, v ktorej určujúcim faktorom je náhoda, pričom však v takmer žiadnom diele (možno snáď s výnimkou Nolanovho Počiatku) nie sme svedkami vytvárania tak rozsiahleho množstva alternatívnych i paralelných fikčných svetov. V Matrixe dochádzalo ku kurióznej zmene, keďže za skutočný svet bol považovaný ten neskutočný a naopak. Klbko nití, ktoré však vytvára Tom Tykwer za pomoci Wachowských je oveľa prepletenejšie a oveľa kompozične premyslenejšie než by kedy Matrix mohol byť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Atlas Mrakov nie je revolučný v tom, čo prezentuje, ale tým, ako to prezentuje. Je to film, ktorý viac než obsahom, upúta formou, avšak práve obsah je zdrojom onej diváckej vďačnosti, o ktorej sa písalo vyššie. V dejinách filmu sa vyskytovalo totiž množstvo tvorcov, ktorých genialita bola nesporná (Béla Tarr, Miklos Jancsó, čiastočne možno aj Andrej Tarkovskij), avšak im dielam masy nikdy neprišli na „chuť“. Rázom však „Tykwerovci“ prišli s revolučným počinom, ktorý milujú masy a chvália aj kritici, pričom však prví nerozumejú argumentom druhých a naopak.

Zásadná novinka, ktorú Atlas Mrakov prináša (a ktorá v budúcich rokoch bude určite hojne využívaná) je úplne nový spôsob spájania toho, čo voľne označím „sieťové“ príbehy. Jednotlivé postavy a osudy týchto postáv sú rozdelené do viacerých „úrovní“, do viacerých období a všetky sú navyše zobrazené v úplne inom „duchu“, pričom, čo je zaujímavé, všetko odkazuje k úplne inému filmovému žánru – na jednom mieste sa tak mixujú prvky z historických filmov (minulosť), thrilleru (prítomnosť) a science-fiction (budúcnosť). Spájajúcim prvkov všetkých týchto období sú jednotlivé postavy. Tie prechádzajú časovými pásmami a vytvárajú ďalšie a ďalšie príbehové úrovne, keďže v každom jednom „príbehu“ je viacero úrovní, ktoré sa vzájomne ovplyvňujú. Tam, kde napríklad Babel či Matrix pracovali len s pár príbehovými úrovňami, tam, kde bolo všetko naznačené jasnou a zrozumiteľnou sieťou, to všetko Atlas Mrakov ruší a servíruje film, ktorý viac spadá do úrovne umeleckej než mainstreamovej. Film totiž núti diváka tieto siete spájať, pracuje oveľa viac so zdieľaním obsahu než tým, že ho prostoducho vyzradí. Kúzlo filmu nespočíva v tom, aby sme od počiatku vedeli, čo nám bude naservírované, ale v tom, aby sme jednotlivé jedlá spoznávali podľa chuti a postupne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Atlasu Mrakov má jednu vadu – tá spočíva v nie úplne najšťastnejšom obsahovom stvárnení, keďže niektoré epizódy z Mitchellovej knihy sú spracované spôsobom, v ktorom sa stráca hlbší význam textu, ale ako už bolo naznačené, obsah nie je vždy to, čo je prvoradé. O stvárnenie takého množstva fikčných svetov sa totiž nepokúsil žiadny filmár a ak aj áno, zlyhal. Nikto nikdy nespojil do jedného filmu tak rozsiahly atlas filmových dejín odkazujúci od najstarších diel D. W. Griffitha až po súčasnosť. Asi nikto nikdy nevytvoril tak relatívne dobre komunikatívny (až na výnimky) film, ktorý pochopí rovnako dobre filmový kritik aj laik. K plnému doceneniu Atlasu Mrakov dôjde až o niekoľko rokov, kedy budú postupy, ktoré zvolili filmári dôsledne roznalyzované. Dovolím si však už teraz tvrdiť, že Altas Mrakov je filmovým Proustom, niečím novým a príjemne oživujúcim.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu