Derniéra Pucciniho Toscy sa blíži: SND ju uvedie už 17. júna

Autor: Boris Cíferský | 8.5.2013 o 10:57 | (upravené 8.5.2013 o 11:08) Karma článku: 8,48 | Prečítané:  243x

Ak by som mal komukoľvek dnes doporučiť nejakú operu, tak by to bola určite Tosca Giaccoma Pucciniho. Nestáva sa zároveň často, aby som z pozície diváka mohol konštatovať, že práve bratislavské spracovanie Toscy je jedno z najlepších, ktoré som kedy videl.

ToscaToscawww.snd.sk

Pucciniho veľdielo, operná tragédia menom Tosca, napĺňa všetky znaky tragédie, ako si ju predstavoval dávno Aristoteles – má silného hrdinu, ktorý vykoná hrdinský čin (pathos) a postihne ho zaň neblahý, tragický, osud. Tosca, hoci to je relatívne mladá opera (premiéru mala v roku 1900), si za viac než storočie získala množstvo priaznivcov a stala sa predmetom najrôznejších spracovaní – za všetky „mimo-javiskové“ spomeňme filmové spracovanie z roku 1992 za účasti Placida Dominga v réžii Briana Largeho či novšie a podľa niektorých o niečo slabšie spracovanie Benoíta Jacquota s Angelou Gheorghiu a Robertom Alagnom.

 


 

Po dlhých šestnástich rokoch zaznie srdcervúce „Le lucevan le stelle“ v Opere Slovenského národného divadla 17. júna bohužiaľ poslednýkrát. Uzavrie sa tak jedna úžasná kapitola v dejinách nášho operného domu, kedy sa v úlohe Florie Toscy či maliara Maria Caravadossiho vystriedalo viacero skvelých umelcov. V derniére sa s úlohami rozlúčia Jolana Fogašová a Michal Lehotský, ktorý bude dopĺňať v úlohe zloducha Scarpiu skvelý Sergej Tolstov.

 


 

Sila Toscy spočíva v sile jej slov, v sile jej emociálnej výpovede – kým extravagantná Turandot mohla byť svojim „východným“ duchom slovenskému divákovi čiastočne vzdialená, tak Tosca zostáva svojou témou a spracovaním aktuálna aj dnes – upozorňuje totiž na pominuteľnosť života, na jeho krehkosť, odkazuje k tomu, akú veľkú má život hodnotu a čo všetko nám prináša. Obnažuje život vo svojej chvíľkovosti, v tom, že láska a šťastie medzi dvomi ľuďmi sú nestále. Jedno odvážne, hrdinské, no zároveň riskantné rozhodnutie maliara Caravadossiho napomôcť bývalému konzulovi rímskej republiky, má pre neho i pre jeho milú, očarujúci Floriu Toscu, neblahé následky a postaví oboch pred viaceré náročné rozhodnutia, v ktorých pôjde o veľa.

 


 

Kvality Toscy podtrhuje aj skvelá práca scénografa Milana Ferenčíka i kostyméra Josefa Jelínka, ktorá robí z bratislavského spracovania jedno z najlepších, ktoré som mal tú česť vidieť. Prostredníctvom DVD či rôznych videí som mal možnosť zhliadnuť spracovania vo viacerých nemeckých či talianskych operných domoch (menovite napríklad Lipsko a ďalšie), pričom z mnohých z týchto mikrosúbojov vyšla Bratislava víťazne.

 


 

Derniéra Toscy sa bude niesť aj v duchu úmrtia Miroslava Fischera, ktorý skonal koncom apríla. Tento významný slovenský operný režisér bol podpísaný aj pod Toscou a spravil z nej jednu z najlepších opier v Slovenskom národnom divadle. Pokiaľ už dlhšiu dobu zvažujete, že nejakej opere dáte „šancu“, respektíve dáte ďalšiu „šancu“, tak je Tosca určite dobrým kandidátom na to. Možno vďaka nej nájdete to isté, čo ja – záľubu v opere, záľubu v hudbe a obdiv k Puccinimu.

 

17. júna sa v Tosce predstavia:

 

Floria Tosca:

Jolana Fogašová

Mario Cavaradossi:

Michal Lehotský

Barón Scarpia:

Sergej Tolstov

Cesare Angelotti:

Mikuláš Doboš

Kostolník:

Martin Malachovský

Spoletta:

Ivan Ožvát

Sciarrone:

Ján Ďurčo

Žalárnik:

Ladislav Uhrák

Spoluúčinkovanie:

Bratislavský chlapčenský zbor a žiaci ZSUŠ Ludus


Zdroj obrázkov: Slovenské národné divadlo

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?