Zaujímavé filmy: Julio Medem - Habitación en Roma (2010)

Autor: Boris Cíferský | 13.5.2013 o 8:51 | (upravené 13.5.2013 o 9:02) Karma článku: 2,05 | Prečítané:  1097x

Keď sa povie Španielsko a film, tak si filmoví fanúšikovia vybavia predovšetkým dvoch režisérov – Pabla Almodovara a Julia Médema. Práve druhému a jeho filmu bude venovaný dnešný článok.

Dôležitá poznámka: Snažil som sa čo najmenej spoilerovať a neprezrádzať dej, aby som prípadným záujemcom neskazil sledovanie.

Španielsky režisér Julio Medem je v našich končinách známy predovšetkým ako tvorca dvoch zaujímavých drám – Sex a Lucia a Milenci zo severného pólu. Oba spomínané filmy spája viacero podobných motívov – láska, vášeň, túžba, erotika a mnohé ďalšie. V roku 2010 prišiel Medem s ďalším filmom, s ktorým síce neprerazil tak, ako si predstavoval, no jeho Habitación en Roma (vo voľnom preklade Izba v Ríme) predstavuje zaujímavú sebareflexiu spájajúcu modernú tému s nemoderným spracovaním. Room in Rome, ako znie oficiálny anglický názov, je príbehom dvoch žien, ktoré spojila jedna noc v jednom hoteli, v jednej izbe. Dasha a Alba sa stretli počas popíjania bare – Dasha (Nataša Jarovenko) následne prijala pozvania Alby (Elena Anaya) do jej hotelovej izby a obe ženy v priebehu jednej noci objavia nielen kúzlo erotickej vášne, ale aj spoznajú samé seba. Znie to lacné klišé z filmov Rosamundy Pilcher, ale Medem z toho robí oveľa viac.

 


 

Julio Medem, ako už bolo povedané, spája modernú tému (homosexuálne, respektíve lesbické pocity) s nemoderným (divadelným) spracovaním s jedinou lokáciou. Téma homosexuálnych pocitov nepredstavuje vo svete filmu niečo absolútne nové, avšak filmári sa s týmto pojmom začali vyrovnávať intenzívne až začiatkom tohto storočia. Predtým sme videli pokusy u Fassbindera (The Bitter Teares of Petra von Kant) či Bergmana (Šepoty a výkriky), avšak presne v duchu Bergmanového filmu, išlo viac o „šepoty“, než o „výkriky“. Médemovo dielo predstavuje významnú zmenu. Doposiaľ totiž režiséri vytvárali filmy s lesbickou tématikou na polarizácii dvoch zdanlivo diferencovaných svetov – na jednej strane takzvaný „lesbický“ svet a na strane druhej takzvaný. „ne-lesbický svet“. Vidíme to v dielach ako Zachovať si tvár (2004), Better Than Chocolate (1999) či Loving Annabelle (2006). V posledných rokoch sa však tieto hranice stierajú, Decká sú v pohode Lisy Cholodenko je toho dobrým dôkazom. Doposiaľ však nikto nebol tak odvážny, ako Medem. Jeho odvaha spočíva v necenzúrovanosti, v akou prezentuje tento vzťah – ako niečo bežné, normálne, plné výkrikov. Niektorí kritici mu vyčítajú, že jeho Habitación en Roma pôsobí ako lacný „soft-porno“ erotický film bez deja. Vyčítajú mu samoúčelnú nahotu, ktorá „prehlušuje“ silu deja. Málokto však už upozorňuje na to, že Medem ako jeden z mála naplno uchopil najväčšiu tému filmu (môžeme dokonca hovoriť o tématickom archetype) 21. storočia – sex. Sex a nahota s ním súvisiaca bola dlho vo filme tabu, sex bol vo filme vecou oblečených, nie nahých ľudí. Výsledkom toho bol zvláštny paradox – hoci film sa snažil priblížiť k realite, tak realitou nikdy nebol (pozn. on ňou ani nikdy nebude), keďže pri tomto ju práve spochybňoval. Medem ide v tomto naplno, jeho Habitación en Roma obsahuje viac nahoty než iné filmy, avšak každý kto videl Sex a Luciu musí vedieť, že Medem vníma nahotu ako niečo bežné. Nie ako samoúčelné. Tým vytvoril akúsi strednú zlatú cestu, kde na jednej strane sú tradičné erotické filmy, ktoré nepracujú so slovami, ale len s obrazom a tým čo vyvolávajú (vzrušenie) a tradičnými filmami, ktoré pracujú so slovami a už menej s obrazom (sexuálny akt je zobrazený len skrz náznaky). Medem si od oboch berie časť a spája ju do jedného veľkého celku.

 

Room in Rome

 

Médem pri tvorbe Habitación en Roma vychádzal zo staršieho diela En La Cama (V posteli) Matiása Bizeho, avšak v tomto filme sa v posteli objavili muž a žena. Španielsky režisér ubral muža a nahradil ho ženou. Lokácia deja, jedna izba, pripomína viac divadelné javisko, než rozsiahly filmový priestor. Práve však pre staré filmy (pre dosť staré) bol tento divadelný princíp typický. Až s postupom času a vývojom techniky sa filmári „osmelili“ pracovať s viacerými dejovými lokáciami, spočiatku len v jednom meste, neskôr vo viacerých štátoch. Ale to by bolo na iný príbeh. Habitación en Roma sa odohráva v jednej hotelovej izbe, všadeprítomná kamera sníma ženy v rozličných situáciách, pričom zachováva dojem intimity a voľnosti.

 

Room in Rome

 

Medem v Habitación en Roma spojil dve zaujímavé herečky – pre pôvodom ukrajinskú krásku Natašu Jarovenko bola rola v tomto filme najväčšou príležitosťou v kariére. Jarovenko žijúca v Barcelone sa dovtedy mihla v Denníku nymfomanky a vďaka účasti v ďalších menších filmoch a seriáloch si ju všimol Medem. Dôkazom dobrej ruky je i fakt, že bola za rolu Dashy nominovaná na prestížnu cenu Goya za najlepšiu herečku. Oveľa známejšou herečkou je a aj bola Elena Anaya, ktorá v tom čase mala za sebou už viacero filmov, spolupracovala s Médemom na filme Sex a Lucia i s Almodovarom na Hovor s ňou. Mainstreamoví diváci si ju môžu pamätať z Van Helsinga či Verejného nepriateľa s Casselom. V Španielsku ju milujú diváci i kritici, ktorí jej už nejakú tú cenu udelili. Rok po nakrútení filmu s Médemom sa opätovne vrátila ku Almódovarovi, aby si zahrala s Antoniom Bandersom v Koži, v ktorej žijem.

 


 

Habitación en Roma nemôžeme vnímať len ako bezvýznamný prírastok do filmov s tématikou lesbických vzťahov, keďže vytvára to, čo by film mal vytvárať vždy, niečo nové. Jeho silné stránky spočívajú práve v jeho schopnosti byť formálne i obsahovo otvorený, jeho nedostatky spočívajú v jeho problematickej dejovej línii, ktorá vytvára spomínané otázky o samoúčelnosti nahoty.

 


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?