Pedro Almodóvar objavuje Rozkoš v oblakoch: Mal však zostať na zemi

Autor: Boris Cíferský | 21.5.2013 o 6:22 | (upravené 13.11.2013 o 9:32) Karma článku: 3,00 | Prečítané:  763x

Do českých i slovenských kín mieri očakávaný film asi najznámejšieho španielskeho režiséra súčasnosti Pedra Almodóvara. Rozkoš v oblakoch to však bude mať ťažké.

Rozkoš v oblakochRozkoš v oblakochhttp://img.blogdecine.com

Je veľký Pedro Almodóvar vo umeleckej kríze? Túto otázku si posledné roky kladú diváci i kritici. Isté je však to, že veľký Pedro sa hľadá. Vidieť to už bolo v Koži, v ktorej žijem, v ktorej akoby aj on potreboval zmeniť „kožu“ a omladnúť. Je to tak, Almódovarovi chýba údernosť a zároveň ľahkosť z filmov spred desiatich rokov a viac. Hovor s ňou, Na dno vášne, Všetko o mojej matke, to boli presne tie masochisticky krásne diela, ktoré zanechávali v divákoch i vo španielskej kinematografii silné stopy. Čo zanecháva Pedrov posledný film? Otázky a možno až pachuť.

 

Návrat ku komédii po siedmich rokoch

Pedro Almódovar má s komédiami veľa skúsenosti, väčšinou však z počiatkoch jeho kariéry. Žiadna z jeho „čistejších“ komédii (v zmysle toho, že v nich komediálna línia dominovala), až s výnimkou Spútaj ma!, sa s veľkým ohlasom nestretla. Sedem rokov po tragikomickom Volverovi však Pedro vstupuje do tejto rieky opäť – a otázne je, či mal vôbec vstúpiť. Rozkoš v oblakoch má totiž všetky predpoklady stať sa nielen Almodóvarovou najhoršou komédiou, ale aj jeho najhorším filmom vôbec. Čo je dosť smutná vizitka.

 

Lietadlové Carpe diem

Čo by ste robili, keby sa vám lietadlo počas letu pokazilo a vám by zostali posledné hodiny života? Presne túto otázku sa snaží vo svojom najnovšom filme zodpovedať aj Almódovar. Kým väčšina ľudí by sa lúčila s blízkymi, modlila sa, prípadne sa so situáciou snažila niečo urobiť (spomeňte na film Let číslo 93 od Paula Greengrassa), tak Almódovar vec úplne obracia na ruby (veď čo vlastne aj iné) a mení palubu lietadla na miesto plné orgii najrôznejšieho druhu. Očakávajte toho veľa. Ten, kto Almodóvara pozná, tak nebude prekvapený.

 

Homosexualita a zvláštny humor

Rozkoš v oblakoch je, ako aj iné Almodóvarove snímky, sexuálne veľmi otvorený. Predsa len však vidíme určité zmeny oproti raným dielam španielskeho majstra. V nich bola homosexualita vnímaná ako niečo „iné“, jestvujúce mimo bežných koľají spoločnosti. V Rozkoši v oblakoch je však možné vidieť už iné chápanie tejto veci – Pedro ju vníma ako bežnú súčasť života, ako niečo typické a vo filme tento svoj názor výrazne demonštruje. Nemá problém so sebaironizáciou, no až príliš často osciluje okolo tenkej hranice medzi humorom a trápnosťou. Práve humor predstavuje zásadný problém Rozkoše v oblakoch. Niektoré scény spoľahlivo pobavia, iné vyčaria len letmý úsmev a pri niektorých budete radšej zapchávať uši popcornom a priať si, nech to už skončí. Zjavná nevyváženosť dobrých a zlých scén škodí filmu najviac. A možno až prílišné karikovanie homosexuálnej menšiny.

 

Nezachránia to ani herci

Almodóvar sa opäť obklopil veľkými hereckými menami, no ani tie, hoci sa snažia, výsledný efekt nezachránia. Banderas, Cruz, Vega, Roth, to sú všetko veľkí herci, ktorí by sa však lepšie uplatnili v niečom, no „uplatniteľnejšom“. Robiť zo seba šaškov títo herci už asi nepotrebujú. Možno aj pre nich je to však spôsob ako sa odreagovať a ukázať aj iného Almodóvara. A ukázať aj seba samých ako niekoho iného.

 

Rozkoš v oblakoch mohla byť, vzhľadom na námet, príjemným letným odreagovaním. Namiesto toho len potvrdzuje zjavnú umeleckú krízu španielskeho režiséra. Uvidíme však čo prinesie jeho Mina o dva roky. Tentoraz by sa malo tancovať a spievať. A smútiť ...


li

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?