V tme - "schindlerovský" film Agnieszky Holland svetlo nenašiel

Autor: Boris Cíferský | 6.7.2013 o 18:16 | (upravené 13.11.2013 o 9:35) Karma článku: 4,62 | Prečítané:  795x

Bolo by prehnané tvrdiť, že Agnieszka Holland darovala Oscara Iráncom, je však namieste skonštatovať, že jej film mal predpoklady k tomu, aby zlatú sošku získal. Avšak film V tme (2011) sa totiž tak trochu nachádza v tme, z ktorej sa mu nedarí dostať na svetlo.

Z filmuZ filmuhttp://www.mardelplatafilmfest.com

Filmári sa už roky snažia nadviazať (či možno skôr ľahko okopírovať) na excelentný počin Stevena Spielberga Schindlerov zoznam z roku 1993 a redefinovať žáner vojnových drám o (častokrát) zabudnutých hrdinoch z druhej svetovej vojny. Archetypálni hrdinovia sú spodobovaní ako romantickí hrdinovia, sú tými, ktorí vybočujú z davu a davové uvažovanie, ako by povedal Soren Kierkegaard, nahrádzajú tým svojim, ktoré je eticky a morálne správnejšie. Dlhých 54 rokov po uvedení legendárneho filmu Kanály Andrzeja Wajdu sa jeho krajanka, režisérka Agnieszka Holland, v našich končinách ospevovaná pre jej novší počin, Hořící keř, odhodlala vstúpiť do sveta tmavých, špinavých kanálov znova a priniesla, a to myslím v tom najlepšom možnom zmysle slova, „kanálovú“ a podstatne komornejšiu verziu Spielbergovho opusu. Kým však americký režisér ukryl filmové nedostatky poriadne hlboko, tak Holland ich až príliš zvýraznila a možno aj preto sa pripravila o Oscara. Ale, je to len špekulácia.

 

Hrdinom Hollandovej filmu je Leopold Socha, údržbár kanálov v meste Lev (dnešná Ukrajina, vtedy súčasť Poľska), ktorý v tomto „wajdovskom“ hadom meste ukryje Židov, ktorým by inak hrozila smrť. Podobne ako v prípade Spielbergovho diela, i tu, hlavný hrdina, zažíva postupne hlboký prerod a z postavy malého podvodníčka túžiaceho si len dobre zarobiť, sa stáva úplne iný muž. So svojimi Židmi, ako ich Socha sám označuje, sa spriatelí, nadviaže s nimi citové puto a zabudne na svoje sprvu zištné úmysly.

 

Agnieszka Holland poňala film ako poctu všetkým ľuďom, ktorí sa vo filme objavili. Jeho skutočná historická hodnota, hodnovernosť a presnosť je však už otázna. Sama režisérka akceptovala až siedmu či ôsmu verziu scenára, z ktorého sa možno dovtedy čo-to postrácalo. Pravdou je však, že aj Spielbergov Schindler bol, ako postava, dozaista iný, než ho americký režisér stvárnil. Ten „jeho“ bol výrazne štylizovaný, upravený, avšak táto jeho deformácia ho robila len ľudskejším a teda pre divákov lepšie prijateľným. Bol to možno kladnejší hrdina, než v skutočnosti bol. Agnieszka Holland toho svojho „schindlerovského“ hrdinu, Leopolda Sochu, poňala možno o niečo vážnejšie a realistickejšie. Socha je, čo sa stvárnenia týka, menej charizmatický hrdina, za to však vykreslený oveľa citlivejšie a menej jednostrannejšie.

 

Kým Holland venovala veľkú pozornosť vykresleniu hlavného hrdinu, tak akosi pozabudla na všetko ostatné. Základným problém, s ktorým sa jej nepodarilo vysporiadať je otázka, do akej miery je štylizácia v historických vojnových drámach akceptovateľná. Svet v diele Agnieszky Holland je jednoducho povedané až príliš melodramatický, aby mohol vytvárať ilúziu, že je skutočný. Niet pochýb o tom, že mnohé z udalostí, ktoré film zobrazuje sa skutočne stali, je však ťažké uveriť tomu, že boli (aspoň) približne také, ako ich Holland opísala. Kým Spielberg majstrovsky zakryl jasnú snahu o dramatizáciu jednotlivých okamihov, tak Holland ich, snáď až naivne, nechala vyjsť na svetlo. Scéna úteku do kanála pred vraždiacimi nemeckými vojakmi a odmietanie tejto možnosti jednou z postáv je toho dôkazom. Hysterické jačanie v čase, keď každé nadýchnutie môže znamenať smrť, spievanie malej dievčiny v čase, kedy by mali byť všetci potichu, to všetko sú scény, ktoré sa snažia o vyvolanie emócii aj za cenu ich problematickej percepcie na strane divákov.

 

Agnieszka Holland mala v rukách silnú, vzhľadom na minulosť, oscarovú, tému, ktorá však zostane pravdepodobne ukrytá kdesi v tme. Kým Spielberg dokonale vyvážil obsah a formu, tak Holland sa tieto dva aspekty nepodarilo dať do vzájomnej symbiózy. Je to dozaista škoda, pretože filmov ako je tento, v ktorom na režisérskej stoličke sedí skúsený tvorca, je veľmi málo.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?