Osem dôvodov prečo vidieť Jasmínine slzy od Woodyho Allena

Autor: Boris Cíferský | 13.8.2013 o 20:15 | (upravené 13.11.2013 o 9:37) Karma článku: 7,04 | Prečítané:  2570x

Okey folks, King Allen is back. A návrat je to poriadne silný. Woody Allen sa po prakticky piatich rokoch vrátil ku trpkým drámam, v ktorých divák nevie, na ktorú stranu sa pri postave prikloniť. Milovať ju, chápať ju či zatracovať. Možno je to aj prípad Jasmíniných sĺz. Budem však pozitívny a napíšem dnes osem dôvodov, prečo tohto Allena vidieť. A hlavne, prečo sa nad ním aj trochu zamylieť.

Cate Blanchett a Alec BaldwinCate Blanchett a Alec Baldwinhttp://www.hollywoodreporter.com

Bez dlhších okolkov, tu je mojich osem dôvodov prečo nový film Woodyho Allena vidieť.

 

Dôvod číslo 1: Cate Blanchett

Kde inde začať, než pri hlavnej tvári filmu. Austrálska herečka z Melbourne po prvýkrát v dlhej kariére kývla na ponuku Woodyho a urobila dobre. Od Iňarrituovho Babela som ju tak nevidel dobre hrať a preukázala kus hereckého umu. Jej prerod zo ženy, ktorá mala všetko, na ženu, ktorá nemala nič je strhujúci. Tu sa ukazuje majstrovstvo herca, v tom, že sa stáva postavou. Že preberá „jej“ myslenie, hoci so samotnou postavou má pramálo spoločné. Dobre to vyjadrila Helen Mirren pri Kráľovnej, keď v rozhovore uviedla, že je úplne iná než Kráľovná Alžbeta. Späť ku Jasmine. Blanchett divák verí aj jej snobskú povahu paničky bohatého muža i jej akési alter-ego, schizofrénnu ženu poznačenú tragédiou. Oni je ťahúňom filmu a pokiaľ neveríte jej, neveríte ani filmu.

 

Dôvod číslo 2: Pocta starým dramatikom

Existuje mylná domnienka, že Jasmínine slzy sú modernou variáciou geniálneho diela Tennesseeho Williamsa Streetcar Named Desire (na Slovensku známe aj ako Konečná stanica túžba). Williams a Allen sú si na míle vzdialení. Allen nie je, nebol a nikdy nebude tak kritický, či už uštipačný ako Williams. Vždy bude mať k svojim postavám pochopenie, nech budú akokoľvek záporné (k tomu sa ešte dostanem). Inšpirácia týmto dielom však vo filme určite je. Či už v postave Jasmine alebo v tom, ako jej príchod do nového mesta (paralela Belle Reve a New York) zmení pomery v naoko fungujúcom vzťahu jej sestry. Domnievam sa, že Allen si chcel Williamsa len pocti, keďže práve on je otcom veľkej modernej drámy.

 

Dôvod číslo 3: Humor

Allen nikdy netvoril výrazné drámy. V jeho dielach je vždy prítomný humor a nie je to vždy smiech cez slzy. Tento film je toho dôkazom. Tragické postavy (Jasmine) sú dopĺňané (takmer) vyložene komickými (Chilli). Pokiaľ u niekoho nevylúdi úsmev Jasmine v úvode filmu na letisku, tak určite ho vyčarí Chilli v obchode pri jednej naoko smutnej scéne. Woody umne mieša ľahký humor s tvrdou iróniou. Dokazuje tým to, čo dokazuje roky, že život nikdy nie je taký vážny, ako sa môže zdať. Jasmínine slzy sú na milé vzdialené od Zeliga či Spáča, prezentujú film, ktorý sa mohol stať, ale nestal sa, ale zároveň vždy a všade je prítomný humor.

 

Dôvod číslo 4: Dobre vykreslené postavy

Woody sa rokmi poučil, zdokonalil a zlepšil. Jeho scenáre sú prepracovanejšie čo do vnútornej konzistencie. Už to nie je Woody, ktorý všetko „chrlí“, už je to Woody, ktorý je ako kartový hráč, ktorý si to najlepšie ukrýva. Allen vo svojom novom filme necháva divákov postupne objavovať, dotvárať pomyselné pexeso, aby v záverečnom twiste, ktorý je (dovolím si tvrdiť neočakávaný) všetko obrátil a donútil sa na celý príbeh a jeho postavy pozerať inak. O postavách v Allenovom diele vieme všetko, alebo nič. Vieme o Jasmine, Halovi, Dannym, ale nevieme o Ginger, Augiem a ďalších. Nevieme len to, čo potrebujeme vedieť, ale aj to čo nepotrebujeme a na základe toho Allen udržuje diváka v napätí v tom, čo sa bude diať.

 

Dôvod číslo 5: Jasmine / Jeanette

Dlho som u Woodyho nevidel tak zaujímavú postavu a zaujala by ma aj bez samotnej Blanchett. Dôvod je prostý. Neviem, čo si mám o nej myslieť. Je to postava vyložene záporná či je len obeťou nešťastných okolností? Nemyslím si, že na toto existuje jednoznačná odpoveď a myslím, že v tomto Allen nabáda diváka, aby sa rozhodol. Našiel by som argumenty aj pre jedno, aj pre druhé. A keď už náhodou budete uvažovať o tom, aká Jasmine je, tak sa zamyslite ešte nad jednou otázkou. V ktorom štádiu života bola horšia – keď žila s Halom, či bez neho a s Ginger? Bola lepšia ako snobská panička neochotná sa vzdať luxusu či ako zatrpknutá žena žijúca v San Francisku v malom byte?

 

Dôvod číslo 6: Sally Hawkins (Ginger)

Allen napísal a „vybral“ jednu z najlepších vedľajších postáv. So Sally Hawkins má bohaté skúsenosti, spolupracovali spolu už na Kasandrinom sne a spoločne so Sarsgaardom si zahrala v Škole života. Sally svoju postavu fantasticky zahrala a zamiloval som si ju. Jej Ginger je presne ten typ ženy, ktorú muži musia chcieť – je dokonale univerzálna. Podobne ako jej „klon“ Stella Dubois je naivná, romantická, občas nerozhodná, priateľská, správne extrovertná, milujúca grázlov, ale i čistých romantikov. Ginger je zrkadlom Jasmine, je odcudzovaná za to, čo spravila Ginger. Veď kto by už neodsúdil ženu, ktorá nepriamo spôsobila, že Ginger žije v tak malom byte?

 

Dôvod číslo 7: Je to predsa Woody Allen

Allen si počas svojej kariéry vybral pár slabších chvíľ, no tentoraz ukázal, že do prvej ligy stále patrí. V jeho posledných filmoch (veľa filmoch) už chýba ten „starý“ Allen, no, i on sa musí nejako vyvíjať. Allen je ako rastúce dieťa. Začínal pri komédiách a postupuje až k silným drámam. S výnimkou Polnoca v Paríži, ktorý je vyložene komediálny, sú všetky významnejšie filmy v poslednom desaťročí viac drámami. Nemyslím si, že je Allen zatrpknutý, ale stále si myslím, že svetu okolo nás rozumie lepšie, než ktorýkoľvek z tých rádobo-odborníkov, ktorých často vidím. Postava ako Jasmine je, existuje či existovala. A ak by som ju videl, bola by určite ako Jasmine.

 

Dôvod číslo 8: Charakter postavy

Woody stvoril tragédiu. Všetko postupuje od lepšiemu k horšiemu a nie naopak. K tragédii patria veľké tragické postavy, ale Jasmine predstavuje odklon od tradičnej postavy. Prečo? Pretože je to postava „iná“ než sú bežné postavy. Ak má divák tragiku s postavou prežívať a cítiť, že to, čo sa jej deje je nezaslúžené, tak postava sa v jeho očiach musí javiť ako dobrá. Jasmine však takou, presnejšie vyložene dobrou, nie je. Bez ohľadu na to, čo sa vo filme udeje, tak Jasmine nie je dobrou osobou. Tým však nemyslím, že je vyložene zápornou. Pointa je však v tom, že Woody znásobil tú zápornú „zložku“ tým, že do tragickej role umiestnil (pre mnohých) zápornú postavu, čím mohol myslieť hneď dve veci. Buď chcel u divákov vyvolať opovrhovanie Jasmine a jej činmi, alebo vyvolať ľútosť. Divák môže s Jasmine súcitiť práve preto, že nech je jej tragédia akokoľvek zlá, tak by sa zlé veci nemali diať nikomu, bez ohľadu na to, aký je. Je to podobné ako so trestom smrti. Je humánny, nie je, Máme ľutovať odsúdených či nie. Pokiaľ akceptujeme, že akási „dvojitá“ tragika (zlé udalosti sa dejú zlým postavám) vedie až k ľútosti, tak potom je na mieste sa pýtať, či chce byť Allen tak cynický. Pretože potom slovo spravodlivosť nemá tú razanciu, ako by možno malo mať. Alebo či chce byť tak spravodlivý a dať šancu sa obhájiť všetkým. Aj Jasmine.

 

Slovami Andrewa Wilesa, významného britského matematika: "Na tomto mieste by som to dnes ukončil."


Foto: Hollywood Reporter

umargin-bottom: 0cm; font-style: normal; font-weight: normal; text-decoration: none;

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?