Podozrenie Alfreda Hitchcocka

Autor: Boris Cíferský | 19.8.2013 o 9:59 | (upravené 19.8.2013 o 10:09) Karma článku: 5,95 | Prečítané:  772x

Pred pár dňami (13. augusta) uplynulo už 114 rokov od narodenia jedného z najväčších a najgeniálnejších filmových tvorcov 20. storočia, Alfreda Hitchcocka. Jeho filmy ako Psycho, Vtáci, Okno do dvora či Vertigo patria dnes medzi veľmi známe tituly. Z hľadiska jeho filmov by sme našli hneď niekoľko, ktoré sa v „niečom“ vymykajú tradičným zabehnutým žánrovým konvenciám.

Cary Grant a Alfred HitchcockCary Grant a Alfred Hitchcockhttp://sacredcowboy.files.wordpress.com

Film s názvom Suspicion (Podozrenie) nepatrí medzi najznámejšie tituly amerického génia. Nakrútil ho ako 42-ročný, v čase, kedy mal za sebou len Rebeccu. Oba filmy spájala osoba nielen Hitchcocka, ale aj mladej Joan Fontaine, ktorej práve „Hitch“ doprial pár minút veľkej slávy. V Podozrení si zahrala bohatú manželku Johnnieho Aysgartha (v podaní bravúrneho Caryho Granta), ktorá až po svadbe a po zložení ružových okuliarov odhalí pravú tvár svojho muža. Námet sa zdá tuctový, ale Hitchcock spravil z filmu geniálne (a v istom zmysle aj vizionárske) dielo. Nebola to však zásluha len čisto napínavej atmosféry, ako veľakrát v jeho neskorších filmoch, ale skôr zaujímavej pointy, podobne ako v Psychu.

 

Podozrenie by nebolo tak dobrým filmom nebyť Caryho Granta. Bol to prvý zo štyroch filmov, na ktorom Grant a Hitchcock spolupracovali a hoci filmy ako Na sever severozápadnou dráhou či Chyťte zlodeja patria medzi rozhodne známejšie tituly, tak práve Podozrenie bolo tým, ktoré znamenalo jeden zo zlomov v Grantovej kariére. Americký herec, ktorý bol dovtedy známy skôr z romantických komédii (spomeňte na Leopardiu ženu s Katharine Hepburn či Príbeh s Filadelfie s totožnou herečkou) sa rázom predstavil divákom v úplne novom svetle. Hitchcock priniesol na plátno charakter charizmatického „záporáka“, ktorý šarmom získaval ženy a rovnakým šarmom zakrýval svoju druhú tvár. Grantov charakter bol veľmi podobný Nickovi Arnsteinovi z Wylerovej Funny Girl o bezmála 30 rokov na to. Len s tým rozdielom, že u Wylera bolo všetko zrejmé, zrozumiteľné, kým u Hitchcocka i naoko jasné súvislosti boli neistými.



 

Hitchcock v Podozrení rozvíjal dej prostredníctvom personálneho rozprávača. Tým bola mladá Lina MacLaidlawová v podaní Jean Fontaine. Jej životný obzor bol aj životným obzorom diváka – vie len to, čo vie ona, vidí len to, čo vidí ona. Film neobsahuje prestrihy na život Aysgartha, čím zanecháva diváka v napätí a nedovolí mu overiť niektoré náznaky, ktoré Lina časom odhaľuje. Hitchcock každou minútou viac a viac dotvára Aysgarthov imidž, jeho život predstavuje ako dráhu zločinca, v ktorej všetko postupuje od drobných deliktov (klamanie vo vlaku) až k tým vážnejším (podvody) a napokon vážnym (podozrenie z vraždy).

 

To, čo z Hitchcockovho diela robí v istom zmysle vizionárske dielo je to, ako americký režisér „fabuluje“ s divákom. Podobne ako v neskoršom a do detailov viac vycibrenom Psychu sa „Hitch“ hrá s divákom a to tak, že mu predostiera naoko jednoznačné fakty smerujúce k jedinému, nevyhnutnému a cez to všetko logickému a opodstatnenému záveru. Rovnako ako v Psychu je kľúčom k pochopeniu pointy poznanie hlavného hrdinu. Až v samotnom závere Podozrenia sa personálny typ rozprávača mení a divákovi je po prvýkrát dovolené nazrieť za oponu a pozrieť sa na život očami postavy Caryho Granta. Grant sa po prvýkrát emocionálne obnaží a dovolí nazrieť do svojho vnútra. Naoko jednoznačné odpovede na otázky tak získajú ďalšie možné odpovede …alebo to je len ďalšia hra s divákom? Urobíť si obraz je už na divákovi.



 

Len doplním, že Joan Fontaine, 24-ročná herečka, si za stvárnenie Liny odniesla zlatú sošku Oscara, ako jediná z postáv spomedzi všetkých Hitchcockových filmov. A Cary Grant zostal bez ceny, rovnako tak ako aj bez role Jamesa Bonda. Ale to už je zas iný príbeh ...

 

Foto v článku: cine.ados.fr


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

S nádchou na urgentný príjem? Zaplatíte desať eur, navrhuje Drucker

Viac ako 70 percent výjazdov záchraniek k pacientom, ktorých dovezú na nemocničnú pohotovosť, je podľa analytika zbytočných.

DOMOV

Na draho prenajatú limuzínu si šéf štátnej firmy vybavil aj majáky

Akciovka pre Bačíka nevýhodne prenajímala limuzínu.

KOMENTÁRE

Čo bráni Ficovi postaviť sa proti extrémistom?

Vláda nad verejný záujem postavila vlastný záujem o prežitie.


Už ste čítali?