Dobrý Will Hunting: Ako si dvaja mladíci povedali, že natočia film

Autor: Boris Cíferský | 26.9.2013 o 11:35 | (upravené 26.9.2013 o 11:41) Karma článku: 8,68 | Prečítané:  993x

Témou dnešného blogu bude film Dobrý Will Hunting. Reč nebude ani tak o tom, o čom film je, ale o tom, ako vznikal. Od úplne prvých krôčikov až k prvej klapke.

Dobrý Will HuntingDobrý Will HuntingBoston Magazine

Pozrite, možno váš predmet nespravím, ale toto je prvé dejstvo z niečoho veľkého,“ uviedol Matt Damon svojmu profesorovi na konci semestra na Harvarde, keď mu odovzdával svoju záverečnú prácu. V tej dobe bol Damon v piatom ročníku na univerzite a vyvrcholením spomínaného predmetu bolo napísať jednoaktovú hru. Matt profesorovi priniesol 40-stránkový dokument, ktorý stál na počiatku filmu, ktorý neskôr získal názov Good Will Hunting (v slovenskom preklade Dobrý Will Hunting). Veľa z tohto prvého pokusu sa vo filme neobjavilo, vlastne len scéna, kedy sa Will stretáva so Seanom Maguirom, psychológom. Všetko ostatné doznalo zmien.



 

K tomu, že film vznikol mal veľkú zásluhu jeho dobrý kamarát Ben Affleck, u ktorého býval počas nakrúcania filmu Geronimo v roku 1993. Matt prišiel za Benom s prosbou, aby mu pomohol s písaním a tak začala jedna z najfascinujúcejších ciest v dejinách filmu, ktorá vyvrcholila ziskom Oscara. „Bola to prvá vec, nad ktorou sme premýšľali keď sme vstávali a zaspávali,“ spomína Damon. V prvej verzii filmu počítali s tým, že by ich dielo bolo podobne komediálne ladené ako napríklad Murphyho Policajt v Beverly Hills, no napokon získal film oveľa dramatickejší ráz.

 

Jedno vedeli isto. Bude to príbeh o geniálnom mladíkovi, o jeho kamarátoch z mesta a o jednom profesorovi. Rolu profesora mal stvárniť Morgan Freeman alebo Robert De Niro. Aby si odskúšali či film bude vyzerať dobre aj na kamere, zvolili netradičnú metódu. „Chceli sme improvizovať a tak sme vypili šesť či dvanásť pív a nahrali to na kameru,“ spomína Affleck. Keď ukázali scenár producentovi Chrisovi Moorovi, s ktorým sa Matt poznal, tak ten hneď vedel, že by z filmu mohol byť hit. Trojica sa ihneď zhodla, že sa pokúsi film posunúť ďalej.



 

Ben a Matt teda zašli za svojim agentom Patrickom Whitesellom, ktorý mal napomôcť ich film pretlačiť. „Väčšinou keď dostanete scenár od hercov, tak nemáte veľké očakávania,“ zhrnul pesimizmus Whitesell. V priebehu jedného víkendu si ho však prečítal a podobne ako aj Moora zasiahol. „Zdalo sa takmer nemožné, že by mohol vzniknúť film napísaný dvomi hercami, ktorí v ňom chceli hrať a to v situácii, keď ich vôbec nikto nepoznal.“ Písal sa rok 1994 a ako Affleck, tak i Damon boli len na počiatku svojej kariéry.

 

V priebehu ďalších týždňov sa začalo o filme dvoch mladých hercov hovoriť. Whitesell spomína, že telefón neprestával zvoniť a každý sa chcel s Mattom a Benom stretnúť. Napokon sa dohodli so spoločnosťou Castle Rock, ktorá im dala na ruku po $600.000. Scenár dostal na stôl skúsený Rob Reiner, ktorý už v tom čase pracoval na filme Pri mne stoj! (Stand by Me). Ten im povedal, že v ich scenári vidí dva filmy, ktoré sa vzájomne bijú. Jednak to bol film o deťoch zo Southie a jednak príbeh o matematickom géniovi. „A my si nemyslíme, že tieto dva (príbehy) môžu žiť spoločne,“ povedal im vtedy Reiner. Ten im povedal, že si musia vybrať, čo chcú viac. A tak Matt s Benom scenár prepracovali a dôraz začali dávať na samotného Willa Huntinga, geniálneho matematika.



 

Nezhody s Castle Rockom napokon viedli ich vzájomnému odlúčeniu a dvojicu hercov a ich agenta opäť čakali stretnutia s producentami. „Všetci nás posielali do kelu,“ spomína Affleck. Nikto totiž nechcel príliš investovať do filmu, v ktorom scenáristi sú hercami a zároveň aj režisérami. Jednou z ich posledných nádejí bol Kevin Smith. Tomu sa síce scenár páčil, no na režírovanie sa necítil. Odniesol ho však priamo do rúk Harveyho Weinsteina z Miramaxu a povedal mu: „Prestaň so všetkým, čo teraz robíš a prečítaj si toto.“ Po prvom telefonickom rozhovory s Weinsteinom Damon hneď vedel, že našli svoj domov.

 

Weinstein kúpil práva na film od Castle Rocku za $1 milión a začalo hľadanie režiséra. Mel Gibson v tom čase pracoval na Statočnom srdci a musel teda odmietnuť. Oslovili preto Gusa Van Santa. „Bol som vtedy v New Yorku a Miramax mi poslalo scenár na hotelovú izbu. Väčšinou si scenár prečítam a po pár stránkach ho odložím, ale toto ma dostalo.“ V tom čase ešte Van Sant nebol tak významným režisérom ako je dnes a preto sa Harvey Weinstein bál, či bude tou správnou voľbou. Získať totiž na režisérsku stoličku eso akým bol Mel Gibson bolo, z čisto tohto marketingového a teda aj finančného hľadiska, rozhodne ideálnejšie. Spolupráca Van Santa s Weinsteinom nebola vždy ideálna. Dvojica sa napríklad mesiac nevedela zhodnúť na finálnom vyvrcholení filmu.



 

Film ako taký potreboval hviezdu. Voľba padla na Robina Williamsa. Keď si ten prečítal scenár, tak sa opýtal Francisa Forda Coppolu (ktorý v tom čase režíroval Čarodejníka s Mattom Damonom), kto sú títo chlapci. „Chcel som vidieť ich občianske preukazy,“ hovoril zo srandy. Williams kývol na rolu psychológa Seana Maguira, rolu, ktorá mu neskôr vyniesla Oscara. Nasledujúce mesiace, v úvode roku 1997, strávil celý tím na cestách hľadaním vhodných lokácii. Zostávalo obsadiť posledné dve role, jednou z nich bolo dievča menom Skylar. Dlho sa im nedarilo nájsť vhodnú adeptku, až napokon objavili Minnie Driver. Vtedy 26-ročná herečka sa uviedla v Levinsonovej dráme Spáči (Sleepers) a akonáhle prišla na kasting, tak Van Sant i producent Lawrence Bender vedeli, že našli tú pravú. Ako posledný sa k projektu pripojil Stella Skarsgard, ktorý získal rolu profesora Geralda Lambeau.



 

Jednu lokáciu k nakrúcaniu objavili pomerne náhodou. „Jednu noc sme vzali Robina do L Street Tavern. Robin chcel vedieť, ako chutí Boston. Pamätám si, že som si hovoril, že je to hrozná chyba ho tam brať.“ A skutočne, nemýlil sa. V bare plnom podgurážených ľudí bol Ben takmer napadnutý len z toho dôvodu, že nosil šiltovku na opačnú stranu. Williams, ktorému sa splnilo vidieť „skutočný“ Boston okamžite telefonoval Weinsteinovi a povedal mu, že v tomto bare chce točiť. A tak sa aj stalo.

 

Nakrúcanie začalo 14. apríla a trvalo iba deväť týždňov. V prvý nakrúcací deň mal tím konflikt s kostymérkou, ktorá hercov obliekla tak, že podľa producenta Chrisa Moora vyzerali ako bezdomovci. Herci si však presadili svoje a napokon chodili oblečení v značkových športových oblečeniach. „Pozrite, potrebujem nejaké spodky,“ zavolal Moore o piatej ráno do Reeboku. A pani, ktorá to dostal na starosti im to všetko priniesla. Ben a Matt dodnes nezabudnú na prvý deň nakrúcania, kedy točili scénu medzi Robinom a Stellanom. „Trvalo tak dlho, kým sme sa až sem dostali. Spomínam si, že som sedel vedľa Bena a slzy sa mi valili po lícach, pretože som bol tak šťastný a spokojný, že sa to skutočne stalo.“




2. decembra sa v kalifornskom Westwoode uskutočnila premiéra Dobrého Willa Huntinga. O viac než rok na to, 5. novembra dorazil film aj do slovenských kín. Film si vyslúžil celkovo deväť nominácii na Oscara, z ktorých premenil dve – za najlepší scenár a za najlepšieho herca vo vedľajšej úlohe (Robin Williams). A tak vznikol hit.

 

Zdroj: Boston Magazine
Foto: Boston Magazine


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?