Macbeth na dva spôsoby: Opera a činohra

Autor: Boris Cíferský | 22.11.2013 o 9:18 | Karma článku: 3,49 | Prečítané:  287x

Je vždy vzácnosť vidieť v priebehu jednej divadelnej sezóny hneď dve odlišné spracovania jednej a tej istej témy, navyše jeden v opernom prevedení a druhý v tom činohernom. Ukazuje to totiž, aké široké spektrum výkladov a interpretácii môže jeden text nadobudnúť v odlišných spracovaniach.

Macbeth (opera), Macbeth (činohra)Macbeth (opera), Macbeth (činohra)www.snd, www.eve-production.sk

Kto to bol Macbeth? A aká bola Lady Macbeth? Zásadná otázka, s ktorou sa musí vysporiadať každý autor snažiaci sa priniesť túto Shakespearovu tragédiu na javisko. V odlišných spracovaniach, v opernom (Opera SND réžia: Marián Chudovský) a činohernom (Divadlo Lab VŠMU, réžia: Tomáš Prochádzka) sú obe hlavné postavy predstavené inak.



 

Verdiho Macbeth je ľudskou kreatúrou bažiacou po moci. Vzťah s Lady Macbeth je vzťahom založeným nie na láske alebo citoch (čo je jedna z veľkých tragických tém Verdiho opier), ale na prospechárstve, v ktorom matematika dva sú viac než jedno rozhoduje o všetkom. Macbethove prejavy ľudskosti, jeho pochyby a strach, sú možno viac len prejavom strachu o samého seba a o svoj vlastný osud než strachu o to, nakoľko sa vzdialil predstave človeka. Vo vzťahu medzi ženou a mužom je pramálo lásky, ale priveľa túžob ovládať, vládnuť a mať moc, veď tá chutí lepšie než láska.



 

Iný spôsob náhľadu na hlavné postavy a ich vzájomné vzťahy nachádzame u Prochádzku. „Jeho“ Macbeth je poľudštený, do úzadia sa dostávajú jeho túžby po moci a na svetlo sa prediera jeho vlastná vnútorná, intímna, tragika. Macbeth v podaní Tomáša Gregu, je postavou, ktorá na rozdiel tej u Verdiho, budí súcit a teda má aj oveľa väčšie predpoklady pre katarzný účinok na konci. Aj vo vzťahu medzi Macbethom a Lady Macbeth nachádzame významný posun – už to nie je vzťah chladný, ba priam naopak, eroticky zvláštne dusivý vytvárajúci obraz spolunažívania dvojica, ktorej vzájomná (predovšetkým sexuálna) príťažlivosť vyplýva z podobnej osobnostnej skladby, teda z toho, že obaja túžia po moci a v konečnom dôsledku sa neštítia pre to aj čokoľvek urobiť.



 

Verdiho operná tragédia je postavená výhradne na dvoch postavách – Lady Macbeth a samotného Macbetha. V celom rozsiahlom diele sledujeme tri súbežne prebiehajúce mikro-deje – boj Macbetha s vlastnými vnútornými démonmi (paradoxne jediné momenty, kedy sa Macbeth javí ako ľudská bytosť), symbiotický vzťah medzi Macbethom a jeho Lady a samozrejme aj samotný vývoj Macbethovej vlády. Vedľajšie postavy získavajú veľmi málo priestoru (snáď s výnimkou Banca). Naopak, u Prochádzku, je situácia odlišná, keďže ten Shakespearovu tragédiu poníma ako genderový súboj medzi mužom a ženou, v ktorom ženy sú práve tými silnejšími a mocnejšími. Vedľajšie postavy (Duncan, Macduff, Malcolm i postavy čarodejník) získavajú oveľa viac priestoru a pretvárajú javisko na bojovú zónu, v ktorej ženy zďaleka nie sú krehké, slabšie a menej nebezpečné. Dôkazom toho je kastračný akt jednej z čarodejníc či veľmi dominantne poňatá postava Lady Macbeth.



 

Talianskemu skladateľovi svojho času dobová kritika vyčítala to, že v Macbethovi úplne rezignoval na romantickú líniu a celý dôraz kládol na vykreslenie príbehu muža a ženy fanaticky bažiacich po moci. Pravda, jeho hlavné postavy sú odľudštené, nedostupné a chladné, no zároveň však úprimné. Verdi chladnokrvne zabodol dýku do srdca a to tak, že ukázal, že svet neurčujú len zákony lásky, ale aj zákony moci. V tom je sila jeho opery – v každom jednom období by sme totiž našli takéhoto Macbetha, ktorý sleduje len vlastné ciele.



 

Naopak, u Prochádzku, je Macbeth rozporuplnou postavou, ktorá budí súcit i zdesenie. Je figúrou symbolizujúcou malú nádej, nad ktorou však neustále visí Damoklov meč ako hrozba toho, že sa táto nádej môže stratiť a z Macbetha sa stať „verdiovský“ Macbeth. Vnútorné monológy v činohernom spracovaní totiž ukazujú, že i tí navonok najsilnejší môžu byť vo vnútri najbojazlivejší a najneistejší. Kým Verdi nádej berie, Prochádzka ju dáva. Jedno sa však nemení. Macbeth. Ten si vyberá cestu, vďaka ktorej získa korunu, no zároveň i cestu, ktorá zapríčiní jeho smrť.

 

Slovenské národné divadlo uvedie operu Macbeth najbližšie 5. febuára 2014, Macbeth v podaní študentov Divadelnej fakulty VŠMU bude najbližšie reprízovaný už 28. novembra o 19:00. Viac o ich inscenácii sa môžete dočítať aj v mojej recenzii.

 

Foto: snd.sk, eve-production.sk


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?