Filmové zápisky (4) – Britský film roku stál iba 60.000 libier

Autor: Boris Cíferský | 4.12.2013 o 10:49 | (upravené 4.12.2013 o 10:57) Karma článku: 5,17 | Prečítané:  643x

11-ročné dievča zabije pedofila. Jeho syn si najme bezvýznamného pasáka, aby dievča s jej záchrankyňou, pasákovou „kamarátkou“ našiel. On ich nájde, zavrie do kufra a odchádza ich odovzdať spomínenému synovi túžiacemu sa im pomstiť. V takto zdanlivo bezvýchodiskovej situácii sa ocitajú postavy vo filme britského režiséra Paula Andrewa Williamsa.

Z filmu Z Londýna do BrightonuZ filmu Z Londýna do Brightonumoviemail.com

Dobrý film nepotrebuje mať stomiliónový rozpočet, finančne nákladnú postprodukciu, drahé triky a veľké hviezdy, ktoré výsledný produkt „tiahnu“. Stačí mať dobrý námet, kvalitne spracovaný seriál, chuť, nasadenie, správnych ľudí okolo seba a trochu rozumieť filmu. Je to výrazne zjednodušujúce, ale je tomu tak. V roku 2006 nakrútil P. A. Williams svoj debut London to Brighton (Z Londýna do Brightonu) za neuveriteľných £60.000. Jeho snahu ocenila BAFTA, ktorá ho nominovala na Objav roku. Hoci nevyhral, tak svojim sľubným počinom vzbudil pomerne veľkú pozornosť.

 

Scenár filmu natruc za tri dni

Dávno predtým, než vznikla jeho prvotina, mal Williams v hlave jeden film. Podobný tomu, ktorý nakrútil v roku 1996 Robert Rodriguez na základe scenára od Quentina Tarantina, Od súmraku do úsvitu. Nevedel však na neho zohnať potrebné financie a tak prácu na nejaký čas radšej zanechal. V jeden víkend sedel doma, frustrovane hľadel von z okna a premýšľal, ako ďalej. Náhle dostal nápad oživiť jeden zo svojich starých projektov. Vzal do ruky pero a papier a pustil sa do písania. Za tri dni mal všetko hotové. Výsledný scenár, ktorý tak vznikol tak trochu natruc, ako náhrada za iný film, bol, ako sa neskôr ukázalo, aj konečnou verziou.



 

Hercom hneď neplatil

Akonáhle mal Williams dokončený scenár, začal so zháňaním peňazí. Neoslovoval žiadne organizácie, snažil sa prostriedky získať zo súkromných zdrojov. Aby čo najviac minimalizoval náklady, dohodol sa s hercami tak, že im zaplatí, akonáhle film začne niečo zarábať. Prvou veľkou skúškou bol pre jeho film festival v škótskom Edinburghu. Dopadol nad očakávania dobre - sám Williams získal cenu pre najlepšieho nového režiséra a novinári dielo Z Londýna do Brightonu vychvaľovali do nebies. Prestížny Guardian ho dokonca označil za "britský film roku". Z 33-ročného rodáka z Portsmouthu sa zo dňa na deň stala hviezda - „nový Loach, nový Leight“, hovorili o ňom médiá. Kým v čase nakrúcania poberal Williams podporu od štátu a nemal ani na zaplatenie nájmu, tak akonáhle sa o jeho filme začalo hovoriť, situácia sa zmenila. Z Londýna do Brightonu sa dostalo do britských kín a začalo zarábať. Spokojní boli aj herci, ktorí dostali konečne zaplatené.



 

Z Londýna do Brightonu

Krutý i citlivý, taký je Williamsov film. Odohráva sa v zločineckom prostredí Londýna, v ktorom prekvitá prostitúcia. Danny, bezvýznamný pasák žijúci v chudobnej londýnskej štvrti, dostane za úlohu nájsť pre bohatého pedofila vhodné mladé dievča. S pomocou jednej z jeho „ovečiek“, Kelly, sa mu to aj skutočne podarí. 11-ročná Joanne sa zdá byť dobrou voľbou – práve utiekla z domu, je opustená, nemá kam ísť a potrebuje peniaze. Všetko sa však skončí inak, než bohatý pedofil dúfal – Joanne ho bodne nožom do intímnych partii a spoločne s Kelly utekajú z Londýna vlakom do Brightonu. Danny, ktorý dostal príkaz od syna mŕtveho pedofila ich vypátrať, je im však v pätách. Ide mu o veľa – ak ich nenájde, tak sa rána nedožije. Ako sa však neskôr ukazuje, skutočné úmysly vplyvného gangstera, syna mŕtveho pedofila, sú iné, než sa na prvý pohľad môže zdať.



 

Svet, v ktorom sa musí bojovať

Hoci tvorba britského režiséra je zo žánrového hľadiska veľmi pestrá, tak každým filmom sa snaží o vyvolanie silných emócie u diváka. Svojich hrdinov tak necháva často čeliť veľkým výzvam – v debute je to strach z blížiacej sa smrti z rúk pomstychtivého syna mŕtveho pedofila, v ďalšom filme The Cottage (ktorý mal byť jeho prvým) je to hrozba ukrytá na opustenom stavenisku. Jeho hrdinovia vždy musia s niečím, či s niekým bojovať. Nie sú to hrdinovia v pravom slova význame – často sú to vydedenci – zločinci, prostitútky, deti bez domova a podobne. Všetci však bojujú, musia bojovať, aby si zachránili svoju česť a svoj život. Sú ako Williams – keď mal dvadsať rokov diagnostikovali mu rakovinu pľúc. Povedal si, že bude bojovať a vyliečil sa. Musel bojovať. A podobne teraz bojujú aj postavy v jeho filmoch – čelia výzvam, ktoré nie je nikdy ľahké zdolať. Zachovávajú si pri tom vieru, že svet môže byť lepší.

Foto: http://blogs.warwick.ac.uk, http://www.virginmedia.com


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?