Mozart oslavuje 60-tku. Toma Hulceho preslávil Formanov Amadeus

Autor: Boris Cíferský | 6.12.2013 o 6:30 | Karma článku: 8,83 | Prečítané:  663x

Mal sotva tridsať rokov, keď si ho Miloš Forman vybral pre rolu Mozarta v jeho Oscarmi ovenčenom filme Amadeus. Bolo to trochu nečakané, keďže ho Forman uprednostnil aj pred Davidom Bowiem. Dnes je to však práve Tom Hulce, ktorého celý svet pozná ako filmového predstaviteľa jedného z najgeniálnejších skladateľov všetkých čias.

Tom Hulce (Mozart) vo Formanovom filmeTom Hulce (Mozart) vo Formanovom filmehttp://attheback.blogspot.com

Peter Shaffer a Tom Hulce – zdanlivo nesúrodé spojenie britského dramatika a amerického herca. Bol to však práve Shaffer, ktorý „stál“ pri všetkých dôležitých míľnikoch kariéry amerického herca, ktorý práve dnes, 6. decembra, oslavuje okrúhlu šesťdesiatku. Práve Shafferova hra Equus bola prvou veľkou hereckou rolou na Broadwayi pre dovtedy nie veľmi známeho Hulceho a práve Shafferovho Mozarta neskôr stvárňoval vo filme českého režiséra Miloša Formana, ktorý si od úspešného britského dramatika prepožičal námet.

 

Obsadenie amerického herca do hlavnej role bolo tak trochu šokom – nepatril medzi hviezdy prvej triedy, pred kamerami toho veľa za sebou nemal a tí, ktorí ho videli v hre Equus, si ho spájali s nahými scénami v nich. Ani sám Hulce na tom v tom čase dobre nebol, zápasil s dlhmi a príliš sa mu nedarilo. Napriek všetkému však pre Formana bol Hulce pomerne jasnou voľbou. „Vyzeral tak vierohodne, keď hral na piane,“ uviedol neskôr Forman. Hulce, aby sa na neľahkú rolu čo najlepšie pripravil, tak pred nakrúcaním navštevoval lekcie hrania na piane – hral 4-5 hodín denne a to celé počas štyroch týždňov. Ako hovorí, lepšie tak porozumel Mozartovej hudbe a tomu, kto on bol. Ba čo viac, pri detailoch na jeho ruky vo filme, to bol skutočne on, ktorý na piane hral, čím vytváral ilúziu skutočnosti. Jeho šikovné ruky a schopnosť predstierania umožnili divákom jeho Mozarta lepšie prijať.



 

Aj s odstupom bezmála tridsiatich rokov od uvedenia Formanovho filmu zostáva pár momentov filmu nezabudnuteľnými – či už je to Mozartovo nevinné "laškovanie" s mladou slečnou, alebo jeho nezabudnuteľný a neopomenuteľný smiech. Kým niektorým sa zdal byť tento Mozartov (Hulceho) smiech roztomilý, pre iných bol ako škrípanie po tabuli. Pravdou však zostáva, že Mozart sa skutočne nejako takto podobne smial. „Nikdy som nebol schopný vydať tento zvuk mimo kamery. Keď sme sa k tomu o deväť mesiacov na to vrátili, nedokázal som zo seba nič vydať. Musel som spraviť nájazd na súkromný bar nášho producenta a dať si panáka whisky, aby som to zvládol.“

 

Formanov Amadeus priniesol Hulcemu pochopiteľne veľa slávy a otvoril mu dvere do sveta. Neskôr k roli geniálneho skladateľa pridal i ďalšie - diváci si ho tak môžu pamätať aj ako Henryho Clervala z Branaghovho Frankensteina (1994), Brillsteina z Weirovho Bez strachu (1993) či ako Doktora Caylyho z divácky úspešnej komédie Horšie to už nebude (2006) s Willom Ferrellom a Maggie Gyllenhaal. Darilo sa mu aj na divadelných diskách, kde režíroval veľmi úspešnú hru Johna Irvinga Pravidlá muštárne.

 

Takže, všetko najlepšie!


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?