Tosca mohla zomrieť alebo zošalieť. Napokon ju nechali zomrieť

Autor: Boris Cíferský | 9.12.2013 o 11:46 | Karma článku: 8,62 | Prečítané:  2348x

Dnes je Pucciniho Tosca považovaná za jednu z najväčších opier vôbec. Trvalo však veľmi dlho, než sa z politickej drámy stala opera a veľký čas zabralo aj dohadovanie o tom, ako to s Toscou vlastne skončí.

ToscaToscawikimedia.org

Puccini si námet pre svoju operu vypožičal z politickej drámy Victoriena Sardoua. Kým motivácie hlavných hrdinov v opere boli definované ich hrdinstvom, tak v Sardouovej dráme boli politicky. Puccinimu trvalo dlho než Sardoua presvedčil o tom, že jeho dielo (ktoré on tak miloval a videl na javiskách nespočetnekrát) je dobrým námetom, no aj počas práce na Tosce, sa títo dvaja stretávali a diskutovali o výslednej podobe diela.

 

Pokiaľ si odmyslíme problematické tretie dejstvo, tak sa asi najväčšie škriepky týkali záveru opery. Čo sa má stať s Toscou. Sardou, ako autor predlohy, striktne trval na tom, že Tosca musí zomrieť – dokonca chcel, že musí zomrieť práve skokom z výšky do „priepasti“. Nechcel to ani tak vzhľadom k vývoju deju, ale skôr kvôli svojim literárno-estetickým ambíciám, v ktorých chcel svoje dielo predstaviť ako „neoklasickú tragédiu“. Libretisti Toscy sa však Sardoua snažili presvedčiť o tom, aby dal hlavnej hrdinke šancu a nechal ju zošalieť a blúzniť o vysnenom živote s Mariom.


(Palazzo Farnese v Ríme, kde sa odohrávalo druhé dejstvo opery)


 

Márne. Sardou nepovolil a napokon aj Puccini musel uznať, že Toscina smrť je nevyhnutná. Údajne sa totiž bál toho, že by záver, v ktorom by hlavná hrdinka „len“ zošalela diváci neprijali. Jej smrť tak bola „veľkolepým“ zavŕšením smutnej tragédie ženy, ktorá v priebehu krátkej chvíle prišla o všetko – o svoju kariéru, o muža, ktorého milovala a napokon aj o svoj život.

 

Zostáva otázkou, ako by Pucciniho opera vyzerala, ak by bolo viac času na jej dokončenie. Taliansky skladateľ totiž už v závere odmietal akékoľvek zásahy do libreta, nejaké posuny či zmeny v deji. Možno by bolo tretie dejstvo dlhšie, možno by celá opera mala iný záver a možno by duet O dolci mani nebol takým jemným plagiátom. Ale všetko to zostáva už len v rovine špekulácii.



 

Pravdou zostáva i to, že práve Toscina smrť, akokoľvek veľmi sa zdá byť z určitých aspektov problematická, priniesla Pucciniho opere zrejme oveľa väčšiu slávu. Diváci sa totiž mohli prostredníctvom katarzie identifikovať s neblahým osudom Toscy a hľadať vo svojim vnútri odpovede na to, ako je to s ich vlastným hrdinstvom.

foto: wikipedia.org


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Dávajte pozor, kam šliapete. Bitka o Mosul sa vlastne len začala

Islamský štát nemá veľkú šancu ubrániť svoje najväčšie mesto. Zároveň nemá kam ujsť a civilistov berie ako rukojemníkov.

EKONOMIKA

Rumuni aj Bulhari sú na tom s dôchodkami lepšie ako Slováci

Oveľa lepšie vyhliadky má Česko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko.

KOMENTÁRE

Vojna proti Islamskému štátu už dávno nie je bojom o územie

Región bude krvácať dlhé roky.


Už ste čítali?