Tosca mohla zomrieť alebo zošalieť. Napokon ju nechali zomrieť

Autor: Boris Cíferský | 9.12.2013 o 11:46 | Karma článku: 8,62 | Prečítané:  2357x

Dnes je Pucciniho Tosca považovaná za jednu z najväčších opier vôbec. Trvalo však veľmi dlho, než sa z politickej drámy stala opera a veľký čas zabralo aj dohadovanie o tom, ako to s Toscou vlastne skončí.

ToscaToscawikimedia.org

Puccini si námet pre svoju operu vypožičal z politickej drámy Victoriena Sardoua. Kým motivácie hlavných hrdinov v opere boli definované ich hrdinstvom, tak v Sardouovej dráme boli politicky. Puccinimu trvalo dlho než Sardoua presvedčil o tom, že jeho dielo (ktoré on tak miloval a videl na javiskách nespočetnekrát) je dobrým námetom, no aj počas práce na Tosce, sa títo dvaja stretávali a diskutovali o výslednej podobe diela.

 

Pokiaľ si odmyslíme problematické tretie dejstvo, tak sa asi najväčšie škriepky týkali záveru opery. Čo sa má stať s Toscou. Sardou, ako autor predlohy, striktne trval na tom, že Tosca musí zomrieť – dokonca chcel, že musí zomrieť práve skokom z výšky do „priepasti“. Nechcel to ani tak vzhľadom k vývoju deju, ale skôr kvôli svojim literárno-estetickým ambíciám, v ktorých chcel svoje dielo predstaviť ako „neoklasickú tragédiu“. Libretisti Toscy sa však Sardoua snažili presvedčiť o tom, aby dal hlavnej hrdinke šancu a nechal ju zošalieť a blúzniť o vysnenom živote s Mariom.


(Palazzo Farnese v Ríme, kde sa odohrávalo druhé dejstvo opery)


 

Márne. Sardou nepovolil a napokon aj Puccini musel uznať, že Toscina smrť je nevyhnutná. Údajne sa totiž bál toho, že by záver, v ktorom by hlavná hrdinka „len“ zošalela diváci neprijali. Jej smrť tak bola „veľkolepým“ zavŕšením smutnej tragédie ženy, ktorá v priebehu krátkej chvíle prišla o všetko – o svoju kariéru, o muža, ktorého milovala a napokon aj o svoj život.

 

Zostáva otázkou, ako by Pucciniho opera vyzerala, ak by bolo viac času na jej dokončenie. Taliansky skladateľ totiž už v závere odmietal akékoľvek zásahy do libreta, nejaké posuny či zmeny v deji. Možno by bolo tretie dejstvo dlhšie, možno by celá opera mala iný záver a možno by duet O dolci mani nebol takým jemným plagiátom. Ale všetko to zostáva už len v rovine špekulácii.



 

Pravdou zostáva i to, že práve Toscina smrť, akokoľvek veľmi sa zdá byť z určitých aspektov problematická, priniesla Pucciniho opere zrejme oveľa väčšiu slávu. Diváci sa totiž mohli prostredníctvom katarzie identifikovať s neblahým osudom Toscy a hľadať vo svojim vnútri odpovede na to, ako je to s ich vlastným hrdinstvom.

foto: wikipedia.org


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

S nádchou na urgentný príjem? Zaplatíte desať eur, navrhuje Drucker

Viac ako 70 percent výjazdov záchraniek k pacientom, ktorých dovezú na nemocničnú pohotovosť, je podľa analytika zbytočných.

DOMOV

Na draho prenajatú limuzínu si šéf štátnej firmy vybavil aj majáky

Akciovka pre Bačíka nevýhodne prenajímala limuzínu.

KOMENTÁRE

Čo bráni Ficovi postaviť sa proti extrémistom?

Vláda nad verejný záujem postavila vlastný záujem o prežitie.


Už ste čítali?