Po stopách Kyungho Kima, tenora so zlatom v hrdle

Autor: Boris Cíferský | 19.2.2014 o 17:22 | Karma článku: 5,39 | Prečítané:  587x

Myslím si, že nebude prehnané tvrdiť, že si mladý operný tenorista Kyungho Kim získal srdcia bratislavských divákov. Kto sa však ukrýva za maskou bojovného Macduffa či žiarlivého Rodolfa v skutočnosti? Kto je to Kyungho Kim? Čo o ňom vieme?

http://www.staatsoper-berlin.dehttp://www.staatsoper-berlin.deKyungho Kim

Za tých niekoľko rokov, čo sa intenzívnejšie zaujímam o dianie v Opere SND, som nezažil azda lepšieho hosťujúceho umelca (v dlhšom angažmáne), než je práve Kim.

 

Má zlato v hrdle a ten, kto ho od nás objavil, natrafil na zlatú žilu. Ten najväčší potlesk po prvej premiére Pucciniho Bohémy nepatril (inak bravúrnemu) Pavlovi Remenárovi či Kataríne Juhásovej-Štúrovej, ale práve mladému kórejskému tenoristovi, ktorého za „skvelého" označil Milan Lasica a za „hlavnú hviezdu večera" ho vyhlásil renomovaný kritik Pavel Unger. Ten mimo iné dodal, pre mňa asi nezabudnuteľné: „...Asi som nebol v hľadisku sám, komu jeho výkon na druhej premiére vyvolal zimomriavky. Priznám sa, že tento pocit som v Slovenskom národnom divadle nezažil dlhé roky." Len doplním, ani ja. Zostáva zodpovedať jediná otázka. Kto je tento, ako píše Milan Lasica, istý Kim?

 

 

Hľadanie odpovede na túto, zdanlivo jednoduchú otázku, ma zaviedlo oveľa ďalej než som očakával, do ďalekej Južnej Kórey, ktorá by mala byť domovom tohto tenora. O tom, kde sa vzal. informácie nie sú. Prvé zmienky o Kimovi pochádzajú až z obdobia jeho štúdia na National University of Arts v Soule. Táto relatívne mladá a čo je dôležité podotknúť, štátna, univerzita (založená v roku 1993) sa stala Kimovým domovom na štyri roky. Už v tomto období však prejavoval veľký talent a zúčastnil sa najrôznejších súťaží (napríklad v roku 2007 to bolo v Busane, v druhom najväčšom juhokórejskom meste po Soule). Prvé koncertné skúsenosti získaval Kim v rokoch 2009-2010, kedy sa napríklad, už za hranicami, dobre uviedol prevedením Beethovenovej 9. symfónie. Mňa osobne zaujala jeho precítená interpretácia jednej (priznám sa mne neznámej) skladby, ktorej video nájdete tu.

 

Veľmi pozorný čitateľ si môže povšimnúť istú nezrovnalosť. Kým v našich (a nielen v našich končinách, ale aj v Nemecku) býva juhokórejský tenorista pomenovaný ako „Kyungho Kim", tak v kórejských materiáloch býva o ňom písané ako o „Kim Kyung Ho" (viď obrázok nižšie, posledné tri znaky sú jeho meno, v zátvorke je jeho označenie ako „tenor"). Ako to teda s jeho menom vlastne je, mi zostáva záhadou. Možno nechcel, aby si ho mýlili s iným Kim Kyung hom, juhokórejskou rockovou hviezdou, kto vie. Každopádne rovnako záhadný zostáva aj jeho vek. Väčšinou býva označovaný za „young" (mladý), respektíve, ako napísal aj Pavel Unger, „mladučký". Podľa mojich osobných prepočtov by dnes malo byť Kimovi (na základe štruktúry juhokórejského školstva) 24-26 rokov. To skutočne korešponduje s jeho označením ako „mladučký". Keď si totiž vezmeme, aký je jeho tenor na tento vek silný a istý, je to skutočne obdivuhodné.

 

 

Poďme ale ďalej. Dôležitým medzníkom v kariére mladého umelca bola možnosť študovať na Univerzite umení v Berlíne a to pod vedením uznávaného Enrica Faciniho. Stal sa jedným z iba šiestich spevákov, ktorí boli zaradení do 2-ročného odborného programu v rámci Operného štúdia Štátnej opery v Berlíne. Práve Berlín sa stal aj miestom získavania prvých skúseností na opernom javisku. Objavil sa napríklad vo Verdiho La Traviate (Gastone), Pucciniho Tosce (Spoletta) či v Popoluške (Princ). Paradoxne si v tomto čase aj prvýkrát vyskúšal Bohému, podobne ako však v prípade Toscy či La Traviaty to nebolo v hlavnej úlohe, ale vo vedľajšej, ako Parpignol.

 

Prvú veľkú rolu dostal Kim až v inom nemeckom meste, v Dortmunde. Tu koncom roku 2012 absolvoval premiéru v koncertnom prevedení Massenetovej opery Manon, kde stvárnil hlavnú postavu Rytiera des Grieuxa. Massenetova opera, inšpirovaná literárnou predlohou Abbé Prévosta, uzrela svetlo sveta skôr než dnes oveľa známejšia Pucciniho opera a v porovnaní s dielom talianskeho veristu je oveľa viac cynickejšia. Kim, pre ktorého to bola prvá veľká zaťažkávacia skúška, sa rozhodne nestratil a dočkal sa skvelých ohlasov. „Bravúrny výkon", v ktorom nechýbala uvoľnenosť, písal o ňom napríklad nemecký web revierpassagen.de. Kladné kritiky dostával aj z ďalších nemeckých médii. Omm.de písal v súvislosti s výkonom mladého Kórejčana o „nádherne žiarivom tenore, ktorý zľahka stúpa do najvyšších výšin."

 

 

Možno práve aj kladné kritiky z Dortmundu, Berlína a ďalších miest zaistili Kimovi miesto na našej opernej scéne. Je určite dobré, že mu zverili práve titulný part Bohémy, pretože práve prostredníctvom takto veľkých rolí bude môcť mladučký Kim môcť rásť a dozrievať. Zostáva len dúfať, že Kimov výlet na Slovensko nebude mať podobu len víkendovej služobnej cesty, ale zdrží sa trochu dlhšie. Tie zimomriavky by som chcel ešte párkrát zažiť ...

 

Foto: snd.sk (Jozef Barinka, 2014), theaterdo.de, office.kbs.co.kr

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?