Poznáte najhranejšie opery a najobľúbenejších skladateľov?

Autor: Boris Cíferský | 18.4.2014 o 12:22 | Karma článku: 8,13 | Prečítané:  907x

Sú opery, ktoré ani po rokoch nestratili nič zo svojho lesku. Napriek tomu, že od ich uvedenia uplynuli stovky rokov, stále patria medzi tie úplne najpopulárnejšie. Ruka v ruke s ich popularitou ide aj uvádzanie na javiskách renomovaných operných domov. Len máloktorý nemá v repertoári La Traviatu, Carmen či Aidu.

http://www.musicalcriticism.comhttp://www.musicalcriticism.comAnna Netrebko a Jonas Kaufmann vo Verdiho La Traviate

Vôbec najobľúbenejšou operou posledných rokov je Verdiho La Traviata. Napriek tomu, že premiéra skončila fiaskom a téma lásky kurtizány a citlivého mladíka vzbudzovala pohoršenie, z La Traviaty sa stal základný kameň repertoáru operných domov a či už si to chceme priznať či nie, tak i ekonomicky dobrá voľba. La Traviata, ako ukazujú i súčasní režiséri, je krásne protikladná - dokáže byť zvodná, romanticky búrlivá, citlivá i trpká. Je to ako dúha na oblohe, v každom odtieni vyžaruje inú emóciu, iný pocit.

 

 

Druhou najhranejšou operou je Bizetova Carmen. Bola vytvorená podľa románu francúzskeho „dieťaťa" (ako ho ja nazývam) Pascala Mérimeea, ktorý inšpiráciu pre ňu našiel pri cestách v ďalekom Španielsku, ktorých zážitky spisoval niekoľko rokov. Carmen je jedna z prvých opier, ktorá sa hudobne dá čiastočne zaradiť do verizmu, ktorý charakterizujú násilné vášne s tragickým koncom. Nie je určite nezaujímavým faktom, že pri Carmen sa Mérimee inšpiroval ako Goethem, tak i Puškinom. Prvý mu však, aspoň ako dnes vieme, ani neodpisoval na jeho listy.

 

 

Treťou najhranejšou operou je Pucciniho Bohéma. Puccini sa pri nej inšpiroval románom francúzskeho autora Henriho Murgera, ktorý pri písaní vychádzal z vlastných životných skúseností a aj preto mnohé postavy (vrátane tej hlavnej) boli „obkreslené" z reálneho sveta. Pucciniho od Bohémy všetci odradzovali. Báli sa diváckeho prijatia po La Traviate, keďže obe hrdinky zomierali navlas totožnou smrťou. Ako sa ukázalo, obavy neboli na mieste, keďže opera talianskeho skladateľa dnes patrí medzi tie najobľúbenejšie. Temnou stránkou na tomto úspechu boli jeho nezhody s Ruggerom Leoncavallom, ktorý, s najväčšou pravdepodobnosťou, bol prvým, ktorý dostal nápad na spracovanie Murgerovej predlohy. Puccini bol len rýchlejší.

 

 

Štvrtou najčastejšie uvádzanou operou je Mozartova Čarovná Flauta. Premiéra sa konala v roku 1791 vo Viedni a dirigoval ju sám Mozart. Čo je smutné je to, že to bolo len pár mesiacov pred svojou smrťou. Mozartova opera je zo všetkých štyroch najjemnejšia, mnohí ju označujú za rozprávku, avšak, pri bližšom pohľade, je niečím viac.

 

 

 

Päticu dopĺňa jedna z najnaturalistickejších opier všetkých čias, Pucciniho Tosca. Autorom románovej predlohy bol francúzsky dramatik Victorien Sardou, ktorý v nej zúročil svoju fascináciu z napoleonského obdobia. Hlavná hrdinka, speváčka Floria Tosca, nebola vymyslená, no dodnes sa vedú spory, kto sa za ňou v skutočnosti skrýval. Ku opere sa viaže niekoľko zaujímavých mikro-príbehov, či už o bombovej hrozbe na premiére, alebo o nejasnostiach týkajúcich sa záveru. To, čo možno niektorí neviete je to, že pôvodne bola predloha ponúknutá na spracovanie Verdimu. Ten sa však cítil príliš starý na to, aby sa do toho pustil a preto sa toho ujal Puccini.

 

 

Poradie ďalších najhranejších opier (6.-10. miesto) je nasledovné:

 

Giaccomo Puccini - Madama Butterfly

Gioacchino Rossini - Barbier zo Seville

Wolfgang Amadeus Mozart - Figarova svadba

Giuseppe Verdi - Rigoletto

Wolfgang Amadeus Mozart - Don Giovanni

 

Až mimo najlepšej desiatky sú niektoré dobre známe opery - Verdiho Aida je 12., Donizettiho Nápoj lásky o miesto za ňou, Čajkovského Eugen Onegin je 16., Pucciniho Turandot sedemnásta a o miesto za ňou Nabucco. Čajkovského Piková dáma, ktorá bude mať čoskoro v SND premiéru, je na 47. mieste.

 

 

Najhranejším operným skladateľom je Giuseppe Verdi, ktorého opery boli v posledných piatich rokoch inscenované 2.586-krát. Za ním nasleduje Giaccomo Puccini s 1.893 inscenovaniami a tretí je Wolfgang Amadeus Mozart, ktorý len tesne zaostal s počtom 1.883 prevedení na operných javiskách. Ak by sme to však porovnali vzhľadom ku konkrétnemu počtu opier, tak skladateľom, po ktorom operné domy najčastejšie siahajú je Giaccomo Puccini. Každá z jeho trinástich opier bola inscenovaná priemerne takmer 158-krát.

 

Nebude určite na škodu pozrieť sa aj do „našich" luhov a hájov. Opera Antonína Dvořáka Rusalka je najčastejšie uvádzanou operou nejakého českého skladateľa - v posledných piatich rokoch sa objavila na javiskách 100-krát, čo je, len pre porovnanie, viackrát než Verdiho Don Carlos, Čajkovského Piková dáma či Wagnerov Tännhauser. Z toho však všetko výhradne v Českej republike. Oveľa medzinárodnejší dosah majú opery Leoša Janáčka, ktoré boli v posledných piatich rokoch uvedené 208-krát (z toho len štvrtina v ČR!), čo je napríklad viac než Gounodove, Leoncavallove, Massenetove, Gluckove či mnohých ďalších renomovaných skladateľov.

 

Tieto čísla samé o sebe nemusia nič dokazovať, keďže vkus je predovšetkým subjektívna kategória, no potvrdzujú, že opera si ctí tradície. Zo žijúcich autorov bývajú uvádzané napríklad opery Glassa či Rihma, ale povedzme si úprimne, tých pozná len málokto. Napríklad Glass, autor 17 opier, sa dočkal iba 66 uvedení, čo je v porovnaní s Verdiho La Traviatou niekoľko násobne menej. Je to však viac než napríklad Debussyho, Vivaldiho či Bachove opery, ktoré, naopak, pomaly zapadajú prachom.

 

Štatistiky pochádzajú z webu operabase.com

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Žitňanská: Dnes sa spochybňuje liberálna demokracia, populizmus je na vzostupe

Ani ľudia s hypotékou nemusia prísť o bývanie, ale po osobnom bankrote musia úver dosplácať.

KOŠICE KORZÁR

Nervozita v Košiciach rastie: Raši prosí o pokojné rokovanie

Primátorovi sa nepáčia výzvy aktivistov.

PLUS

Zamrzla a nebilo jej srdce. Potom vstala z mŕtvych

Žena bola hodiny mŕtva, zmrzla na kosť a zažila zmŕtvychvstanie.


Už ste čítali?