reklama

Pred 200 rokmi uviedol operný gurmán G. Rossini Talianku v Alžíri

Taliansky operný skladateľ Gioacchino Rossini nie je slovenským divákom dozaista neznámy. Opera Slovenského národného divadla v súčasnosti uvádza jeho komickú operu, Barbier zo Sevilly, ktorá je pravdepodobne najznámejšou operou t

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
G. Rossini
G. Rossini 

X+G. Rossini

Talianovi Gioacchinovi Rossinimu boli smiech a dobrá nálada asi blízke. Celý svoj život komponoval predovšetkým komické opery, ktorými si získal srdia divákov po celom svete. Napriek tomu, že netvoril príliš dlho, tak stihol napísať celkovo takmer štyridsať opier. Hoci Barbier zo Sevilly je jeho pravdepodobne najznámejšia opera, tak jej kvality boli dozaista ovplyvnené aj úspechom jeho minulých opier, vrátane Talianky v Alžíri (v talianskom originále L´italiana in Algeri). Rossini býva označovaní za „malého Mozarta“, kvôli podobnému štýlu práce. Už v osemnástich rokoch, pri uvádzaní svojej vôbec prvej opery, Rossini ukázal, že má talent. O tri roky na to mal už čo-to za sebou, skutočným prielomom však bola práve až Talianka v Alžíri, vďaka ktorej prerazil aj za hranicami. Kladne ju hodnotili nielen v domácom Taliansku, ale aj v neďalekom Nemecku. Bola to jeho vôbec prvá opera, s ktorou sa dostal takto za hranice.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Rossini svoju operu (presnejšie dramma giocoso) napísal v čase, keď mal 21 rokov a zjavne silnú inšpiráciu. Sám s obľubou tvrdil, že mu jej vytvorenie trvalo len necelé tri týždne. 22. mája 1813, teda pred niečo vyše 200 rokmi, bola v benátskom Teatro San Benedetto (neskoršie nazvanom príznačne ako Cinema Rossini) po prvýkrát uvedená Rossiniho (polo)komická opera. Už úvodná predohra dávala tušiť, o čo sa Rossini pokúša – podobne ako v neskoršom Barbierovi zo Sevilly, bola jeho opera popri dominantnej komickej zložke doplnená aj trochou vážnosti. Overtúra Talianky začínala pokojnými tónmi, ktoré sa neskôr "zvrhli" do energického, podľa niektorých až zbesilého, tempa. Taký bol však štýl Rossiniho práce. Jeho schopnosť dodávať tónom energiu a pritom zachovať všetko elegantné a celistvé, to Rossini dobre vedel. A orientoval sa aj vo svete mimo opery. Dnes je okrem hudby známy aj ako gurmán. Známy gastronóm Waverley Root raz v narážke na Rossinho napísal, že „talianske jedlo je ako opera.“ Rossinimu jedlá chutili minimálne toľko, ako divákom jeho opery.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rossiniho Talianka v Alžíri opera sa prvej „vážnej“ skúšky dočkala až o šesť rokov po premiére v Benátkach, kedy bola prezentovaná v britskom Londýne. Angličania si Rossinho zamilovali. Opera putovala ďalej. Postupom času bola uvedená vo viacerých veľkých mestách, vrátane Rímu, Londýna, Milána, New Yorku a mnohých ďalších. Fenomenálny úspech Rossiniho Talianky v Alžíri „prinútil“ talianskeho majstra s podobným štýlom ako mal Mozart (obaja tvorili drammy giacoso) k ďalšiemu komponovaniu. O približne tri roky na to uzrel svetlo sveta jeho Barbier zo Sevilly. Múzy opäť stáli na Rossiniho strane a operu dokončil vo veľmi krátkom čase. Aj vďaka úspechom svojej Talianky dostala jeho opera priestor vo významnom rímskom opernom dome Teatro Argentina, kde svoje dielo Dvaja Foscariovci uviedol aj sám veľký Giuseppe Verdi. Barbierom zo Sevilly sa Rossini naveky nezmazateľne zapísal do dejín opery. Dôkazom toho je asi aj tvrdenie Beethovena, ktorý v Barbierovi videl niečo, čo pretrvá dovtedy, dokým bude opera existovať. Asi mal pravdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

predohra dsal,

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu