Macbeth na dva spôsoby: Opera a činohra

Autor: Boris Cíferský | 22.11.2013 o 9:18 | Karma článku: 3,49 | Prečítané:  317x

Je vždy vzácnosť vidieť v priebehu jednej divadelnej sezóny hneď dve odlišné spracovania jednej a tej istej témy, navyše jeden v opernom prevedení a druhý v tom činohernom. Ukazuje to totiž, aké široké spektrum výkladov a interpretácii môže jeden text nadobudnúť v odlišných spracovaniach.

Macbeth (opera), Macbeth (činohra)Macbeth (opera), Macbeth (činohra)www.snd, www.eve-production.sk

Kto to bol Macbeth? A aká bola Lady Macbeth? Zásadná otázka, s ktorou sa musí vysporiadať každý autor snažiaci sa priniesť túto Shakespearovu tragédiu na javisko. V odlišných spracovaniach, v opernom (Opera SND réžia: Marián Chudovský) a činohernom (Divadlo Lab VŠMU, réžia: Tomáš Prochádzka) sú obe hlavné postavy predstavené inak.



 

Verdiho Macbeth je ľudskou kreatúrou bažiacou po moci. Vzťah s Lady Macbeth je vzťahom založeným nie na láske alebo citoch (čo je jedna z veľkých tragických tém Verdiho opier), ale na prospechárstve, v ktorom matematika dva sú viac než jedno rozhoduje o všetkom. Macbethove prejavy ľudskosti, jeho pochyby a strach, sú možno viac len prejavom strachu o samého seba a o svoj vlastný osud než strachu o to, nakoľko sa vzdialil predstave človeka. Vo vzťahu medzi ženou a mužom je pramálo lásky, ale priveľa túžob ovládať, vládnuť a mať moc, veď tá chutí lepšie než láska.



 

Iný spôsob náhľadu na hlavné postavy a ich vzájomné vzťahy nachádzame u Prochádzku. „Jeho“ Macbeth je poľudštený, do úzadia sa dostávajú jeho túžby po moci a na svetlo sa prediera jeho vlastná vnútorná, intímna, tragika. Macbeth v podaní Tomáša Gregu, je postavou, ktorá na rozdiel tej u Verdiho, budí súcit a teda má aj oveľa väčšie predpoklady pre katarzný účinok na konci. Aj vo vzťahu medzi Macbethom a Lady Macbeth nachádzame významný posun – už to nie je vzťah chladný, ba priam naopak, eroticky zvláštne dusivý vytvárajúci obraz spolunažívania dvojica, ktorej vzájomná (predovšetkým sexuálna) príťažlivosť vyplýva z podobnej osobnostnej skladby, teda z toho, že obaja túžia po moci a v konečnom dôsledku sa neštítia pre to aj čokoľvek urobiť.



 

Verdiho operná tragédia je postavená výhradne na dvoch postavách – Lady Macbeth a samotného Macbetha. V celom rozsiahlom diele sledujeme tri súbežne prebiehajúce mikro-deje – boj Macbetha s vlastnými vnútornými démonmi (paradoxne jediné momenty, kedy sa Macbeth javí ako ľudská bytosť), symbiotický vzťah medzi Macbethom a jeho Lady a samozrejme aj samotný vývoj Macbethovej vlády. Vedľajšie postavy získavajú veľmi málo priestoru (snáď s výnimkou Banca). Naopak, u Prochádzku, je situácia odlišná, keďže ten Shakespearovu tragédiu poníma ako genderový súboj medzi mužom a ženou, v ktorom ženy sú práve tými silnejšími a mocnejšími. Vedľajšie postavy (Duncan, Macduff, Malcolm i postavy čarodejník) získavajú oveľa viac priestoru a pretvárajú javisko na bojovú zónu, v ktorej ženy zďaleka nie sú krehké, slabšie a menej nebezpečné. Dôkazom toho je kastračný akt jednej z čarodejníc či veľmi dominantne poňatá postava Lady Macbeth.



 

Talianskemu skladateľovi svojho času dobová kritika vyčítala to, že v Macbethovi úplne rezignoval na romantickú líniu a celý dôraz kládol na vykreslenie príbehu muža a ženy fanaticky bažiacich po moci. Pravda, jeho hlavné postavy sú odľudštené, nedostupné a chladné, no zároveň však úprimné. Verdi chladnokrvne zabodol dýku do srdca a to tak, že ukázal, že svet neurčujú len zákony lásky, ale aj zákony moci. V tom je sila jeho opery – v každom jednom období by sme totiž našli takéhoto Macbetha, ktorý sleduje len vlastné ciele.



 

Naopak, u Prochádzku, je Macbeth rozporuplnou postavou, ktorá budí súcit i zdesenie. Je figúrou symbolizujúcou malú nádej, nad ktorou však neustále visí Damoklov meč ako hrozba toho, že sa táto nádej môže stratiť a z Macbetha sa stať „verdiovský“ Macbeth. Vnútorné monológy v činohernom spracovaní totiž ukazujú, že i tí navonok najsilnejší môžu byť vo vnútri najbojazlivejší a najneistejší. Kým Verdi nádej berie, Prochádzka ju dáva. Jedno sa však nemení. Macbeth. Ten si vyberá cestu, vďaka ktorej získa korunu, no zároveň i cestu, ktorá zapríčiní jeho smrť.

 

Slovenské národné divadlo uvedie operu Macbeth najbližšie 5. febuára 2014, Macbeth v podaní študentov Divadelnej fakulty VŠMU bude najbližšie reprízovaný už 28. novembra o 19:00. Viac o ich inscenácii sa môžete dočítať aj v mojej recenzii.

 

Foto: snd.sk, eve-production.sk


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.


Už ste čítali?