Premiéru v Tančiarni v SND si odbil Michal Rosík

Autor: Boris Cíferský | 14.12.2013 o 13:20 | Karma článku: 3,73 | Prečítané:  827x

Divácky nesmierne úspešné predstavenie Tančiareň, ktoré uvádza Činohra Slovenského národného divadla, zažilo ďalšiu zmenu v hereckom obsadení.

Michal RosíkMichal Rosíkwww.snd.sk

Herci odchádzajú a prichádzajú, no postavy zostávajú. Divadelná Tančiareň zažila v posledných niekoľko málo rokoch významné zmeny v obsadení, ku ktorým vždy viedli určité okolnosti. V čase zdravotnej indispozície Juraja Slezáčka sa na jeho miesto dočasne posunul Martin Huba, ktorý divákom staršieho pána predstavil v trochu inom svetle.

 

Materské povinnosti Heleny Krajčiovej znamenali príležitosť pre Barboru Švidraňovú, divákom dovtedy známu predovšetkým z inscenácii Aj kone sa strieľajú a Chrobák v hlave. Príjemným spestrením je účasť Simony Mihálikovej, ktorá sa v bratislavskom predstavení objavuje ako náhrada za Janu Gaváčovú. Zaujmú aj alternácie Pauly Staroňovej Bakoš, herečky presvedčivej v tanečných i v tých dramatickejších rolách a Lukáša Latináka.

 

Trinásty december tohto roka sa do bohatých dejín bratislavskej inscenácie zapíše ďalšou hereckou premiérou – tú si tentoraz odbil Michal Rosík, ktorý predstavil archetyp postavy, ktorá vždy vedela prezliecť kabát a byť tak vždy poplatná režimu, ktorý vtedy bol pri moci. Michal Rosík sa predstavil v roli, ktorú doposiaľ bežne stvárňoval Martin Šalacha (pre mnohých určite známy ako Zurvalec zo Skrotenia zlej ženy). Nie je to jeho prvé pôsobenie na javiskách SND – podobne ako Barbora Švidraňová sa objavuje v inscenácii Aj kone sa strieľajú (viď obrázok nižšie) a z nedávnej minulosti si ho diváci môžu pamätať zo Shafferovho Amadea či Pitínskeho Mariši. Má za sebou aj množstvo rolí v Divadle Lab VŠMU, v ktorom sa predstavil napríklad v Čechovových Troch sestrách či v Tolstojovej Živej mŕtvole. Jeho hereckými partnermi boli v tomto čase napríklad Barbora Švidraňová, Daniel Ratimorský, či Gabriela Marcinková.



 

Michal Rosík zanechal v Tančiarni určite dobrý dojem. Svoju postavu, respektíve postavy predstavil ako oveľa démonickejších a cynickejších mužov, než tomu bolo u Martina Šalachu. Zrkadlilo sa to práve v časti, kedy stelesňoval gardistu, kedy si najprv cynicky s tanečníkmi trochu zatancoval, aby ich následne vystrašil svojou púhou prítomnosťou. Jeho úvodný tanec s Emíliou Vášáryovou bol v porovnaní s tým, ako ho predvádzal Martin Šalacha, oveľa vtieravejší a krutejší. Škoda však, že podobná invencia neprišla aj v ďalších výstupoch, ktoré to umožňovali.

 

Posledný piatok opätovne ukázal, že aj dvanásť rokov po premiére dokáže Tančiareň kompletne vypredať hľadisko v Činohre SND. Ukazuje sa, že hoci sa herci menia a staré obsadenie so Zuzanou Fialovou, Róbertom Rothom, Dušanom Cinkotom či Mariánom Amslerom je dnes už vecou histórie, tak diváci stále túžia objavovať a odhaľovať temné i svetlé momenty našej histórie a to inak než prostredníctvom kníh. Tančiareň je fenoménom, ktorý už tridsať rokov permanentne presahuje hranice toho, čo chápeme ako čas a priestor. Na priestore jedného javiska totiž čas prúdi extrémne rýchlo, pričom však všetko zvládame intenzívne vnímať.


Foto: Andrej Balco, andrejbalco.com


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Film roka vyhlásili dvakrát, Oscara má Moonlight (minúta po minúte)

Muzikál La La Land vyhral šesť cien, ale na konci večera sa udial veľký trapas.

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. S tvrdou silou nemáme šancu.

KULTÚRA

Oscar nemá logiku. 5 dôvodov, prečo vyhral Moonlight

Mal šťastie, že nie je sci-fi.


Už ste čítali?