reklama

Napísal som knihu o La Tosce, divadelnej hre, ktorú dnes pozná málokto

V apríli minulého roku som sa rozhodol, že napíšem knihu. V týchto dňoch vychádza. Je o divadelnej hre La Tosca, ktorá inšpirovala Giaccoma Pucciniho k jeho slávnej opere.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Keď sa na to pozerám spätne, tak ma písanie priťahovalo už od detstva. Začalo to ešte na základnej škole sériou detektívnych príbehov o mužoch zákona, ktorí vyšetrovali sériových vrahov. Spomínam, že som v jednom z príbehov spravil z vraha súdneho lekára. Neskôr prišli básničky inšpirované Karlom Krylom. A potom prišlo iné písanie – v mediálnom prostredí internetu. To mi dalo veľa. Dnes takto píšem sedem či osem rokov a dovolím si tvrdiť, že v určitých oblastiach tejto redaktorskej práce patrím medzi najlepších na Slovensku. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moje záľuby sa z väčšej časti dotýkajú môjho štúdia – ako študent estetiky som inklinoval a stále aj inklinujem k umeniu – aktuálne píšem pre jeden filmový portál, pre prestížny český operný web operaplus.cz, pre jeden odborný magazín a hoci už pomenej, ale stále, sa snažím aj blogovať tu na SME-čku, kde som s písaním o umení začínal. A popritom v týchto týždňoch pracujem aj na diplomovej práci, o verizme v opere. Pred pár dňami uzrel svetlo sveta môj najnovší projekt – kniha pod názvom Victorien Sardou a jeho La Tosca, ktorá vyšla vo vydavateľstve Trio Publishing. 

História vzniku tejto publikácie je trochu netradičná. Niekedy v apríli minulého roku som sa dostal do krízového bodu, kedy ma prestalo uspokojovať sledovanie filmov. Filmy patria medzi moje najväčšie vášne v rámci umenia a do týchto dní som ich videl okolo 4.000. Avšak v apríli som sa dostal do štádia, kedy som väčšinu zaujímavejších a lepších už bohužiaľ videl a do tých ostatných sa mi príliš nechcelo. Zrazu som získal hodiny a hodiny z každého dňa navyše a chcel som ich nejako zmysluplne využiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tosca (opera Giaccoma Pucciniho) je mojou vôbec najobľúbenejšou operou zo všetkých, ktoré som doposiaľ mal možnosť vidieť, respektíve počuť. Je to, koniec koncov, doposiaľ aj jediná opera, ktorú som videl za hranicami, konkrétne v Prahe. Tosca je fascinujúca, omamná, zo všetkých Pucciniho opier má azda najzaujímavejší príbeh a k tomu krásnu hudbu. Schválne ju však nepočúvam príliš často, aby sa mi nestratila jej jedinečná aura. 

Keď sa teda vrátim trochu späť, rozmýšľal som, ako naložiť s voľným časom. A vtedy som sa rozhodol splniť si jednu zo štyroch častí môjho veľkého životného plánu alebo takzvaného „bucket-listu“. Konkrétne, chcel by som napísať knihu, napísať divadelnú hru, ktorá sa bude hrávať, vytvoriť operu a nakrútiť celovečerný film. Neženie ma túžba byť slávnym, byť milionárom a celebritou, ale len to, že tu chcem po sebe niečo hodnotné zanechať. Pre budúcnosť, pre druhých. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som uvažoval o vhodnom námete, stále som sa vracal k milovanej Tosce. Nie je totiž nič krajšie než písať o niečom, čo máte sám rád. Pôvodne som zamýšľal písať o opere (koniec koncov je o tom i najviac materiálov), ale tento plán som zavrhol, keďže o tom píšu všetci. A napokon som sa azda ako prvý na svete zameral na pôvodnú divadelnú hru La Tosca, ktorej autorom bol Victorien Sardou, akýsi Shakespeare francúzskeho divadla 19. storočia, aspoň čo sa popularity týka. 

Je zaujímavé a možno až zvláštne, že nikto (dokonca ani Francúzi!) doposiaľ nevenoval výlučne pozornosť tejto zaujímavej hre a všetkých zaujíma len práve Pucciniho opera. O Sardouovej dráme sa síce istotne dočítate v bulletinoch ku opere, ale väčšinou len na pár riadkoch, ktoré vám o hre pramálo povedia. Väčšinou sa ani nedozviete, že korene príbehu siahajú do obdobia stredoveku a renesancie alebo to, že meno hlavnej hrdinky Toscy možno odkazovalo k veľkému básnikovi menom Alighieri Dante.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kniha Victorien Sardou a jeho La Tosca na 87 stranách popisuje históriu vzniku Sardouovej drámy, ktorá svojho času patrila medzi tie najuvádzanejšie hry na francúzskych javiskách. Je určená nielen tým, ktorým učarovala Pucciniho Tosca, ale aj všetkým tým, ktorí by sa chceli dozvedieť niečo viac o tom, pre čo je Tosca Toscou a kto bol vlastne ten Victorien Sardou. Je akýmsi dobrovoľným a prirodzeným vyvrcholením môjho štúdia i mojej niekoľkoročnej fascinácie Toscou.

Želám si, nech tí, ktorým sa kniha dostane do rúk a rozhodnú sa si ju prečítať, budú z nej mať estetický pôžitok a dozvedia sa z nej niečo nové, hodnotné a zaujímavé. Ak sa tak stane, môj cieľ bude dosiahnutý. 

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu