Pred trinástimi rokmi Luciano Pavarotti naposledy zaspieval v opernom predstavení

Autor: Boris Cíferský | 17.3.2017 o 16:26 | (upravené 17.3.2017 o 16:40) Karma článku: 2,70 | Prečítané:  1000x

O lístky na Pucciniho Toscu, v ktorej účinkoval bol natoľko veľký záujem, že ich cena sa vyšplhala na takmer dvetisíc dolárov.

Bola sobota 13. marca 2004. Slovensko sa o dva týždne malo stať plnoprávnym členom NATO. O tisíce kilometrov ďalej, v New Yorku, sa schyľovalo ku inej významnej udalosti. 

Napriek chladu, ktorý panoval v newyorských uliciach, bola Metropolitná opera zaplnená do posledného miesta. O lístky bol tak veľký záujem, že sa ich cena vyšplhala až na skoro dvetisíc dolárov. Každý chcel totiž vidieť a naposledy počuť spievať Luciana Pavarottiho.

Zdalo sa, že sa s Metropolitnou operou rozlúči tri roky predtým v úlohe Radamesa z Verdiho Aidy, no Pavarotti všetkých prekvapil, keď sa objavil medzi účinkujúcimi v Pucciniho Tosce. Pôvodne mal odspievať len dve predstavenia, napokon ich bolo viac.

Bolo verejným tajomstvom, že Pavarottiho záväzky, ktoré mal voči Metropolitnej opere končili práve týmto predstavením. Pavarotti odmietal hovoriť o rozlúčke. Napokon však prostredníctvom médii adresoval divákom želanie, že verí, že jeho rozlúčka bude dôstojná. 

Pavarottimu v predchádzajúcom roku zomreli obaja rodičia i dieťa a zhoršovalo sa mu zdravie. Keď naposledy spieval Toscu v Londýne, museli kvôli nemu upraviť scénu tak, aby nemusel chodiť do schodov a mohol sa čo najmenej pohybovať. 

Predstavenie Toscy z trinásteho marca 2004 bolo Pavarottiho 379. v Metropolitnej opere. Po 61.-krát tu stvárnil hlavnú úlohu, maliara Maria Cavaradossiho, ktorý sa rozhodne ukryť utečenca z väzenia, bývalého konzula rímskej republiky Angelottiho.

Hneď ako Pavarotti po prvýkrát vstúpil na javisko a zaspieval svoje Che fai, zaznel mohutný potlesk, ktorý trval skoro minútu. Orchester stíchol. Po každej jednej z árii zahrnulo newyorské publikum svojho „Maestra“ mohutným aplauzom. 

Napriek tomu, že Pavarottiho hlas mal ďaleko od kvalít v čase jeho najväčšej slávy, na konci nasledoval dlhý pätnásť minútový potlesk v stoji. Nedošlo síce na populárne trhanie bulletinov, no vedenie Metropolitnej opery pripravilo pre umelca prekvapenie.

Cez jeden z balkónov na poschodí nechalo rozprestrieť dlhý červeno-biely odkaz, na ktorom bolo napísané „Milujeme ťa Luciano“. Diváci adresovali Pavarottimu vlastné odkazy, striedavo v angličtine a v taliančine. 

Keď Pavarotti v roku 1968 debutoval v Metropolitnej opere v úlohe Rodolfa z inej Pucciniho opery Bohéma, označil svoj výkon za pohromu. O 36 rokov na to všetci v Metropolitnej opere túžili, aby Pavarotti spievať neprestal.

Pucciniho Tosca v Metropolitnej opere bola posledným operným predstavením, v ktorom sa Luciano Pavarotti objavil. Odvtedy už len koncertoval. 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Vracajú sa deväťdesiate roky a prečo sa Danko drží ruskej letky

Akcia proti Kiskovi je porovnateľná len s únosom mladého Kováča.

DOMOV

Šéf protikorupčného úradu Kovařík: Politikov treba vyšetrovať citlivo

Policajti pri citlivých kauzách nemôžu zisťovať všetko, musia brať ohľad aj na česť politika, tvrdí Ficov šéf boja proti korupcii Peter Kovařík.

PRIMÁR

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Vyberte si kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.


Už ste čítali?