Do kín prišla komédia Šťastný nový rok. Vyberú sa do Vysokých Tatier s hrdinami i diváci?

Autor: Boris Cíferský | 6.12.2019 o 16:40 | (upravené 6.12.2019 o 16:47) Karma článku: 4,39 | Prečítané:  1733x

Do slovenských kín v týchto dňoch prichádza novinka pod názvom Šťastný nový rok, ktorá na plátne spojila predstaviteľov rôznych hereckých generácií. Oplatí sa film vidieť?

Neuplynie ani rok bez toho, aby si slovenskí diváci v kinách nepozreli nejaký takzvaný vianočný film. Azda najznámejším zástupcom tohto tematicky vyhraného typu je Láska nebeská, ktorá si aj v našich končinách udržiava kultový status. Je to devätnásty divácky najobľúbenejší film podľa CSFD, obľúbenejší než filmy zo sveta Star Wars či ságy o čarodejníkovi Harrym Potterovi. 

Slovenskí režiséri sa prekvapujúco takýmto filmom vyhýbajú. Nie je jednoduché ho napísať, nakrútiť a zrežírovať. Kým kultová Láska nebeská dodnes zarobila v kinách štvrť miliardy amerických dolárov (svojim polmiliónom sa na tom podpísalo i susedné Česko), film Chaos na Vianoce (Love The Coopers) z roku 2015, s taktiež skvelým obsadením „iba“ niečo cez $42 miliónov.

Poniektorí slovenskí diváci už jeden vianočný film v tomto roku za sebou majú. Minulý týždeň do kín prišla novinka s jasne britským rukopisom Last Christmas so šarmantnou Emiliou Clarke. Prvé čísla o návštevnosti ukazujú, že Last Christmas určite neskončí podobne neslávne ako Chaos na Vianoce. Prvý decembrový týždeň zavítala na plátna kinosál slovensko-česká novinka Šťastný nový rok.

Je pod ňou podpísaný Jakub Kroner, ktorý v poslednom desaťročí zaujal jednak debutovým Bratislavafilmom (2009), no hlavne filmom Lóve (2011), ktorý jednak zrežíroval a rovnako si preň napísal scenár. Lové bol sympatickým celovečerným počinom, ktorý sa etalón vyníma nad veľakrát jednotvárnou slovenskou filmovou produkciou v posledných dvadsiatich rokoch.

Kroner si v posledných rokoch odskočil od filmu ku seriálom a režíroval viacero epizód slovenských seriálov Milenky a Kuchyňa. Sú to projekty dvoch odlišných žánrov – romantická dráma a komédia - na ktorých tvorbe participoval so svojou mamou Adrianou Kronerovou. A spoločne spojili sily i na kino-novinku Šťastný nový rok, ktorá má ambíciu dostať na slovenský film davy divákov.

Námet v ničom nevybočuje od podobne ladených zahraničných filmov. Londýn z Lásky nebeskej nahradili Vysoké Tatry, rozvetvené rozprávanie zostalo. Spájajúcim motívom zostal ten najvšednejší filmový motív všetkých čias – láska. Tá v Kronerovom filme má veľa najrôznejších podôb. Nájdeme tu partnerskú lásku, rodičovskú lásku, platonickú lásku, ale aj lásku ku zvieratám či ku bankovému kontu.

Ústredný motív lásky, ktorý sa vinie celým filmom, nachádza pochopiteľnú odozvu aj v charakteroch. Väčšina ženských hrdiniek je napísaná pestro a nápadito tak, že nepôsobia ako „jedna z davu“ (predovšetkým postava Antónie Liškovej), pri niektorých postavách sa však nemôžem ubrániť pocitu prílišnej generickosti a plochosti (hlavne Anna Kadeřávková a Táňa Pauhofová).

Ešte horšie je to pri mužských hrdinoch, v prípade ktorých sa zo „škatuľky“ vymyká azda iba postava Tomáša Maštalíra, ktorý sa so svojou postavou správne pohral. Ostatné postavy stvárňujú buď vyložene tvrdých „mačov“ (Ján Koleník a Roman Poláčik) alebo submisívnych jedincov (Jakub Prachař, Marek Majeský), nad ktorými má vo vzťahoch zrejmú dominanciu žena. 

Čo treba oceniť je dobrá práca s vedľajšími postavami, menovite napríklad s Alexandrou Borbély, ktorá i na veľmi malom priestore dokázala svojej postave dodať punc autentickosti a života. Vydaril sa aj kasting na dve detské herečky, ktoré určite sú prísľubom do budúcnosti. Uznanie si zaslúži aj kameraman Mário Ondriš a strihačský tím za to, že film nepôsobí ako lacná platená reklama.

Scenár patrí k tomu lepšiemu, čo sme mohli počuť v slovenských komédiách za ostatné roky. Postavy rozprávajú hovorovo, nie ako zo slovníka aristokratických kruhov, nezriedka dokonca skĺzavajú do ostrejšieho jazyka s vulgarizmami. Priestor vo filme „dostal“ alkohol i marihuana, nechýba ani nahota, ktorá našťastie nie je nijak samoúčelná a len pre potešenie pánskeho publika. 

Vo výsledku je Šťastný nový rok nadpriemernou komédiou, po ktorej Vás síce nebude bolieť bránica od smiechu, ale pravdepodobne nebudete ľutovať zakúpeného lístka. Je to milý vianočný film, aké sa na Slovensku doposiaľ takmer vôbec neobjavovali. To najlepšie na tomto filme je to, že pri ňom nebudete chcieť zapchávať si uši a ani zatvárať oči z pocitov trápnosti či iných absurdít. 

Povedané básnickejšie, Jakub Kroner a Adriana Kronerová vkročili na zamrznutú ľadovú plochu a neprepadli sa. Ich film zahreje viac než poldecák kúpený v bufete pri svahu. Konečné vysvedčenie im však, ako vždy, vystavia diváci. Dáte slovenskému filmu šancu?

Hodnotenie: 3.5 z 5

Šťastný nový rok (2019)
Réžia: Jakub Kroner
Scenár: Adriana Kronerová
Kamera: Mário Ondriš
Hudba: Lukáš Kobela
Hrajú: Táňa Pauhofová, Emília Vášáryová, Jiří Bartoška, Antónia Lišková, Tomáš Maštalír, Ján Koleník, Gabriela Marcinková, Zuzana Norisová, Jakub Prachař, Marek Majeský, Anna Kadeřávková, Petr Vaněk, Daniel Fischer, Roman Poláčik, Veronika Strapková, Marta Maťová, Alexandra Borbély
Zvuk: Lukáš Kasprzyk
Producenti: Adriana Kronerová
Strih: Michal Kondrla
Scénografia: Viera Dandová

Foto: BontonFilms

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Poďte k nám, volali šťastní Židia vo falošnej reportáži počas holokaustu

Nacistický podvod o živote odvezených Židov presiahol hranice Slovenska.

Expert na dezinformácie: Pod pláštikom zakázanej pravdy ponúkajú klamstvá

Čelíme dezinformáciám od jednotlivcov aj štátov.

Erik Kaliňák: Prečo by mi malo prekážať, že bol Fico v byte na Vazovovej?

Zo 150. miesta kandiduje za Smer synovec podpredsedu Smeru.


Už ste čítali?